Pokolenie Z — jak wpływa na rynek pracy?
[:pl]Rynek pracy można podzielić na 4 pokolenia. Częste kontrowersje dotyczą szczególnie pokolenia Z. Jest to generacja, która wywiera duży wpływ na rynek pracy. To dynamiczne i innowacyjne pokolenie, które odzwierciedla duch czasów, w których dorastało — erę technologicznego postępu i globalnej komunikacji. Kim są przedstawiciele generacji Z? Czy pokolenie Z ma problemy na rynku pracy?…
SPIS TREŚCI:
- Kim są przedstawiciele pokolenia Z?
- Stereotyp przedstawicieli pokolenia Z
- Pokolenie Z — czego oczekuje od pracodawców?
- Czy pokolenie Z ma problemy na rynku pracy?
- Jakie są inne pokolenia na rynku pracy?
Kim są przedstawiciele pokolenia Z?
Coraz częściej słyszy się o pokoleniu młodych ludzi w miejscu pracy. Wiele osób chcąc się dopasować do konkretnej generacji, często zastanawia się: ile lat ma pokolenie Z? Generacja Z to przedstawiciele pokolenia osób urodzonych między 1995 r. – 2010 r. (często podaje się jednak, że rokiem granicznym jest rok 1990).
Jest to młode pokolenie pracowników, które rosło wraz z rozwojem nowoczesnych technologii takich jak: media społecznościowe, smartfony, sztuczna inteligencja. Młodzi ludzie posiadają wysoką wiedzę technologiczną, umiejętności cyfrowe. Z łatwością poszukują informacji w internecie, nie mają problemów z komunikacją wirtualną. Są kreatywni i potrafią szybko adaptować się do zmieniających się warunków i odnaleźć się w środowiskach o dużej różnorodności.
Przedstawiciele pokolenia potrafią robić kilka rzeczy jednocześnie — mają wrodzony multitasking (nie dotyczy to oczywiście każdego), ale często też słyszy się, że mają problemy z koncentracją i skupieniem się nawet na jednej rzeczy. Wszystko zależy od indywidualnych cech każdej osoby.
Większość przedstawicieli pokolenia to indywidualiści, którzy cenią sobie samorozwój i niezależność. Ulegają różnym trendom (często nawet nieświadomie), a marka ma dla nich duże znaczenie. Są jednak realistami, lubią wysokiej jakości rzeczy w dobrych cenach.
Pokolenie Z wykazuje także pewne tendencje i preferencje, które różnią się od poprzednich pokoleń. Mają skłonność do samodzielnej nauki i zdobywania wiedzy online. Są świadomi swoich praw i aktywnie angażują się w społeczne i polityczne kwestie. Mają silne poczucie sprawiedliwości społecznej, równości płci, ochrony środowiska i innych wartości, które wpływają na ich wybory życiowe i konsumenckie.
Są pokoleniem internetowym, a więc chętniej korzystają z mediów społecznościowych, wdają się w dyskusje na forach internetowych. Z zapałem dążą do lepszego świata, czują, że mogą zmienić go na lepsze.
Stereotyp przedstawicieli pokolenia Z
Młode osoby, należące do pokolenia Z, aktywnie korzystają z nowych technologii i urządzeń elektronicznych, co jest częstym stereotypem. Wychowane w erze nowych mediów, mają one powszechny dostęp do różnorodnych technologicznych narzędzi i używają ich na co dzień. Komputer czy telefon to dla nich codzienne narzędzie, potrzebne do zdobywania wiedzy czy relaksowania się.
Innym stereotypem jest przekonanie, że pokolenie Z jest zbyt zapatrzone w siebie i egocentryczne. Często podkreśla się, że są zbyt skoncentrowani na sobie, na własnych potrzebach i osiągnięciach, bez większego zainteresowania światem zewnętrznym.
Kolejny stereotyp dotyczy ich krótkiej uwagi i braku zdolności do skupienia. Z uwagi na wychowanie w erze natychmiastowej komunikacji i nieograniczonego dostępu do informacji, często przypisuje im się trudności z utrzymaniem długotrwałego skupienia uwagi oraz koncentracją na jednym zadaniu.
Ponadto przypisuje im się cechy niespokoju oraz nieustannego poszukiwania zmiany. Uważa się, że mają wyższe oczekiwania wobec pracy i życia, oczekując elastycznych harmonogramów, szybkiego awansu i różnorodnych doświadczeń.
Stereotypy są tylko ogólnikami i nie odzwierciedlają w pełni indywidualnych cech i różnic pokolenia. Wszystkie wyżej wymienione mogą być uznane za wady pokolenia, ale tak naprawdę da się z nich wyciągnąć ogromne korzyści dla społeczeństwa.
Czytaj też: Jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę?
Pokolenie Z — czego oczekuje od pracodawców?
Specjaliści uważają, że rynek pracy zmienia się pod wpływem pokolenia jutra. Pracodawcy muszą się do nich dostosować, aby móc nawiązywać współprace. Większość przedstawicieli generacji Z nie utożsamia się z firmą. Jeśli nie spełnia ich oczekiwań, nie ma możliwości rozwoju czy wsparcia, to młode osoby szukają nowych miejsc pracy. Przed firmami duże wyzwanie, aby pozyskać i utrzymać przy sobie młodych pracowników. Obecnie młode pokolenie, które wkracza na drogę zawodową i pracuje po to, aby móc żyć i rozwijać swoje pasje. Zwraca dużą uwagę na work life balance — czyli zachowanie zdrowej równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.
Pokolenie Z wykazuje preferencję w kierunku elastycznych form zatrudnienia, takich jak praca zdalna i wolność w organizowaniu czasu pracy. Postrzegają pracę jako czynnik wspierający ich cele życiowe, a nie jako dominujący aspekt ich życia. Chcą pracować w miejscu, które zapewni im ciekawe zadania i nowe wyzwania. Młodzi ludzie chcą żyć i przy okazji spełniać się zawodowo. Lubią praktyczne zastosowania i często stawiają na zdobywanie doświadczenia, zamiast wykształcenia.
Interesują się misją i wartościami. Często poszukują pracodawców, którzy podzielają ich przekonania i angażują się w społeczne sprawy. Wybierają firmy, które są zaangażowane w działania związane ze zrównoważonym rozwojem i społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Przedstawiciele pokolenia cenią sobie pracę w zespole, są świadomi swojej wartości.
Czytaj też: Staż pracy — czym jest, jak go obliczyć?
Czy pokolenie Z ma problemy na rynku pracy?
Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy w czasach dużej konkurencji. Wielu z nich konkuruje o te same stanowiska z innymi kandydatami, w tym także z przedstawicielami pokolenia Millenials czy nawet pokolenia X, którzy mają już doświadczenie zawodowe. W rezultacie mogą mieć trudności w znalezieniu pracy, szczególnie na początku swojej kariery. Ze względu na młody wiek, przedstawiciele pokolenia Z często mają ograniczone doświadczenie zawodowe. Mogą napotkać trudności w znalezieniu pracy, która wymaga pewnych umiejętności i doświadczenia. Pracodawcy mogą preferować kandydatów z większym doświadczeniem, co może utrudnić rozpoczęcie kariery dla pokolenia Z. Często się zdarza, że na ofertach pracy widnieje wymaganie, że poszukują do pracy osoby z minimum 2-letnim doświadczeniem. Jest to duże utrudnienie, pokolenie ma mniejsze szanse na zdobycie wymarzonej pracy przy tak dużej konkurencji.
Pokolenie Z może mieć wysokie oczekiwania płacowe, wynikające z pewnych oczekiwań i dostępu do informacji o średnich wynagrodzeniach. Mogą oczekiwać szybkiego awansu i wysokich zarobków na początku kariery, co nie zawsze jest realistyczne. To może prowadzić do konfliktów z pracodawcami i trudności w znalezieniu pracy spełniającej ich oczekiwania. Często wykazują również preferencję wobec pracy zdalnej i elastycznych harmonogramów. Jednak nie wszystkie branże i stanowiska są dostosowane do tego modelu pracy.
Jakie są inne pokolenia na rynku pracy?
Baby boomers
To najstarsze pokolenie obecne na rynku, które nie lubi zmian. Jest to pokolenie urodzonych w latach 1946- 1964. Zbliża się do wieku emerytalnego. Ich mocną stroną jest zaangażowanie i duże doświadczenie zawodowe i życiowe. Lubią stabilizację i stałość. Są mniej elastyczni niż młodsze pokolenia. Przywiązują uwagę do tradycji i uważają, że na każdy sukces trzeba sobie zapracować ciężką pracą. Boją się utraty stanowiska, zgadzają się na wiele nawet jeśli wcale nie chcą tego robić. Uważają, że to oni najczęściej mają rację. Są sceptycznie nastawieni do technologii.
Pokolenie X
To osoby urodzone między 1965 a 1979 rokiem. Określa się ich mianem pokolenia PRL. Duży wpływ wywarły czasy, w których się wychowywali. Cenią sobie tradycyjne wartości i kontakty międzyludzkie twarzą w twarz. Uczestniczą w życiu technologicznym, ale nie jest to dla nich niezbędne. W pracy są lojalni i godni zaufania. Znani są z silnej zdolności do samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji. Określani są “pokoleniem pracoholików”. Osoby należące do tego pokolenia są zmotywowane sukcesem zawodowym i często angażują się w pracę na długie godziny. Starsze pokolenia godzą się na to, że można poświęcić swój czas wolny na rzecz pracy.
Pokolenie Y
To tzw. Millenialsi, to osoby, które urodziły się między 1980 a 2000 rokiem. Są oswojeni z technologią, bo wraz z nią dorastali. Są znani z elastyczności i gotowości do zmian. Często zmieniają pracę, poszukując lepszych możliwości rozwoju i satysfakcji zawodowej. Kierują się wartościami, takimi jak zrównoważony rozwój, równość, różnorodność i zaangażowanie społeczne. Często podejmują decyzje zakupowe i wybory zawodowe ostrożnie.
Pokolenie alfa
Są przedstawicielami najmłodszego pokolenia, które jeszcze nie wkroczyło na rynek pracy, ale za kilka lat to zrobi. Pokolenie urodzone po 2010 roku. Cyfrowy świat jest dla nich bardzo ważny. Nie znają życia bez najnowszych technologii. Prognozuje się, że pokolenie Alfa będzie bardziej zaangażowane w kwestie społeczne i środowiskowe. Wzrasta świadomość zmian klimatycznych i potrzeba dbałości o środowisko naturalne.
Istnieje wiele różnic między pokoleniami. Dla wcześniejszych pokoleń praca stała się ich życiem, czymś, co w życiu jest najważniejsze, bo daje dach nad głową. Kiedy na rynek pracy wkroczyło pokolenie Z, podejście do pracy zmieniło się diametralnie. Starsze pokolenia mają przekonanie, że jeśli będą ciężko pracować to osiągną sukces. Młode pokolenie wkraczające na rynek pracy uważa, że praca nie jest w życiu najważniejsza. Dodatkowo chętniej od innych pokoleń generacja Z podchodzi do zmian i nowych rzeczy.
Generacja Z to pierwsze pokolenie, które przeżywa swoje życie w sposób rzeczywisty i wirtualny. To pokolenie ludzi urodzonych po 1995 roku. Szybko i sprawnie poruszają się w cyfrowym świecie, który daje im możliwości. Młode pokolenie ceni sobie możliwość ciągłego rozwoju i wyzwań, jakie na nich czekają. Różnią się od poprzednich generacji tym, że nie utożsamiają się z jednym miejscem, a są nastawieni na ciągłe zmiany.