Stay interview — czy warto go przeprowadzać?
[:pl][:pl]Coraz częściej utrzymanie pracowników w firmie staje się ogromnym wyzwaniem dla pracodawców. Aby to zrobić, firmy oferują różne benefity pracownicze, robią ankiety czy przeprowadzają stay interview. Co to jest stay interview? Jak wygląda rozmowa o satysfakcji pracownika? Jakie pytania do stay interview?[:]
SPIS TREŚCI
- Stay interview — co to jest?
- Korzyści stay interview
- Stay interview a exit interview — czym się różnią?
- Jak stosować stay interview?
- Dlaczego firmy boją się przeprowadzać stay interview?
- Jak poprowadzić rozmowę stay interview?
- Stay interview przykładowe pytania
Stay interview — co to jest?
Stay Interview to forma rozmowy przeprowadzanej przez pracodawcę z zatrudnionym pracownikiem w celu zrozumienia jego potrzeb, oczekiwań, ambicji oraz ewentualnych obaw związanych z pozostaniem w firmie na dłuższą metę. W odróżnieniu od tradycyjnych wywiadów, które często skupiają się na przeszłości i bieżących wynikach pracownika, stay interview koncentruje się na przyszłości i planach zawodowych pracownika w kontekście dalszej współpracy z firmą.
Celem stay interview jest nie tylko identyfikacja czynników wpływających na zadowolenie pracownika, ale również dostarczenie informacji, które mogą być wykorzystane do zwiększenia retencji talentów w organizacji. Poprzez regularne rozmowy pracodawca może lepiej zrozumieć, jakie czynniki wpływają na zaangażowanie pracownika, co umożliwia skuteczniejsze dostosowanie strategii zarządzania personelem.
Rozmowa może obejmować pytania dotyczące planów kariery, oczekiwań wobec pracy, satysfakcji z obecnych zadań, a także ewentualnych problemów, które mogą wpływać na decyzję pracownika o pozostaniu w firmie. W ten sposób pracodawca może podejmować świadome działania mające na celu zatrzymanie cennych pracowników i zminimalizowanie ryzyka ich odejścia.
Stay interview w j. angielskim oznacza: «stay» — zostać, «interview» — wywiad. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to typowy wywiad. Powinna być to rozmowa oparta o wzajemną życzliwość, zaufanie, otwartość i ciekawość pracodawcy na temat poglądów i planów pracownika. Taka rozmowa pokazuje pracownikowi, że może czuć się ważną częścią zespołu, ma wsparcie przełożonego i poczucie, że ktoś dba o jego rozwój zawodowy.
Korzyści stay interview
Przeprowadzanie ankiety ma szereg korzyści i może wpłynąć pozytywnie na utrzymanie dobrych relacji z podwładnymi. Ankieta czy też rozmowa ma na celu bliższe poznanie personelu, a finalnie zatrzymanie pracowników, którzy są cennym zasobem w przedsiębiorstwie. Dlaczego warto wprowadzić stay interview?
- Bardziej zgrana kultura organizacyjna — stay interview pomaga w budowaniu otwartej komunikacji między pracownikami a pracodawcą. Otwartość i związana z nim wymiana opinii i odczuć względem pracy sprzyja lepszemu zrozumieniu wartości i celów firmy.
- Większa motywacja pracownika — pracownik odczuwa, że jego opinie są cenione, a jego potrzeby są brane pod uwagę. To z kolei może zwiększyć jego zaangażowanie, motywację do pracy oraz poczucie odpowiedzialności za sukcesy firmy.
- Polepsza relacje w pracy — relacje w organizacji są bardzo ważne, wpływają na motywację i chęci do pracy, a także redukują napięcia w zespole i sprzyjają tworzeniu pozytywnego środowiska pracy.
- Zmniejsza retencję pracowników — wpływa na zarządzanie ryzykiem, ponieważ pozwala uniknąć kosztów związanych z rekrutacją.
- Zwiększa chęć rozwoju zawodowego — pozwala wskazać, co można poprawić lub, w którym kierunku iść. Dzięki temu pracownik jest bardziej zmotywowany i chętny do rozwijania swoich kompetencji.
- Wsparcie — pracodawca daje pracownikowi poczucie, że jest słuchany i ważny
Czytaj też: Candidate experience — co to jest i dlaczego jest ważny?
Czytaj też: Dlaczego docenianie pracownika jest ważne?
Stay interview a exit interview — czym się różnią?
Są to dwie różne praktyki zarządzania pracownikami, które służą różnym celom w kontekście relacji pracownika z firmą. Czym się różnią?
- Stay interview — jego celem jest zrozumienie potrzeb, oczekiwań, planów i ewentualnych obaw pracownika w kontekście dłuższej współpracy z firmą. Przeprowadza się go regularnie (może być nawet kilka razy do roku), aby monitorować i utrzymywać wysoką jakość relacji pracownika z pracodawcą.
- Exit interview — ma na celu zrozumienie powodów, dla których pracownik opuszcza firmę. To narzędzie pozwala zbierać informacje na temat doświadczeń pracownika w firmie, czynników, które przyczyniły się do decyzji o odejściu, oraz ewentualnych obszarów do poprawy w zakresie kultury organizacyjnej. Przeprowadza się go po tym jak pracownik złożył wypowiedzenie. To ostatnia okazja do uzyskania opinii na temat pracy, która może pomóc zanalizować problem i uchronić innych pracowników przed zwolnieniem.
Jak stosować stay interview?
Stay interview powinno być prowadzone regularnie i cyklicznie. Może odbywać się nawet kilka razy w roku, aby nie przegapić obaw lub problemów ze strony pracowników. Rozmowę powinno się przeprowadzać w każdej firmie, często jest to niestety rzadkość. Firmy, które przeprowadzają rozmowy ze swoimi pracownikami, mają najczęściej silną kulturę organizacyjną i rozwiniętą, otwartą komunikację. To wpływa pozytywnie na ogólne funkcjonowanie firmy. Jeśli nie jest wdrażane, przedsiębiorstwa mogą mieć problem z dużą retencją pracowników. Warto wtedy usiąść nad tym i popracować nad poprawą procesów oraz zachęcić do dawania feedbacku pracowników.
Jedna rozmowa powinna trwać ok. 30 — 40 minut. Oczywiście jest to mocno indywidualne, wszystko zależy od jej przebiegu. Z osobami, które pracują w firmie dłużej (ok. 1-2 lat) warto przeprowadzać stay interview dwa razy do roku, aby utrzymać pracownika. Z nowymi osobami najlepiej jest przeprowadzić rozmowę pod koniec okresu próbnego (po około 3 miesiącach pracy), następnie można ją przeprowadzić po pół roku i po roku.
Dlaczego firmy boją się przeprowadzać stay interview?
Przeprowadzanie rozmów nie zawsze jest łatwe dla firm, a istnieje kilka powodów, które mogą stanowić wyzwanie. Choć pracodawca może aktywnie pytać o opinię pracownika i być świadomym potencjalnych problemów, to brak skutecznych działań w odpowiedzi na te informacje może negatywnie odbić się na motywacji i zaangażowaniu pracownika. Otrzymane opinie i wnioski pracowników stają się bezwartościowe, jeśli nie są podjęte konkretne kroki w celu poprawy sytuacji.
Firmy boją się również, że uzyskana opinia może nie być do końca obiektywna. W takim przypadku lepiej jest tworzyć anonimowe ankiety, które będą bardziej realistyczne i szczere.
Czytaj też: Onboarding — co to jest i jak wygląda proces?
Jak poprowadzić rozmowę stay interview?
Poprowadzenie skutecznej rozmowy wymaga staranności, empatii i umiejętności słuchania. Jak się do niej przygotować i ją poprowadzić?
- Zaplanuj termin i umów się z pracownikiem.
- Przekaż pracownikowi, o czym będzie rozmowa, aby mógł się do niej przygotować.
- Wybierz spokojne i ciche miejsce rozmowy, aby nikt nie przeszkadzał.
- Przygotuj listę pytań, jakie zadasz pracownikowi.
- Pamiętaj o robieniu notatek, aby zapisać wszystkie istotne informacje i przy następnej rozmowie do nich wrócić.
- Przygotowane pytania ukierunkuj na przyszłość.
- Po rozmowie przeanalizuj wypowiedzi pracowników. Wyciągnij wnioski z rozmowy, aby móc podjąć działania nastawione na poprawienie funkcjonowania firmy.
Stay interview przykładowe pytania
Ankieta stay interview powinna być przygotowana indywidualnie pod każdego pracownika. Jakich przykładowych pytań można użyć do stay interview?
- Czy uważasz, że Twoja praca ma sens?
- Jakbyś miał odejść z firmy to dlaczego?
- Co sprawiło, że chcesz u nas pracować?
- Czy czujesz się doceniany w pracy?
- Czy jest coś, co chciałbyś zmienić w naszej kulturze organizacyjnej?
- Co mogę zrobić, aby lepiej Ci się pracowało?
- Dlaczego u nas pracujesz?
- Czy kiedykolwiek rozważałeś zmianę pracy? Co było tego powodem?
- Kiedy ostatni raz myślałeś o odejściu z firmy?
- Jako Twój pracodawca, co powinienem robić częściej, a co rzadziej?
- Co mogę zrobić, aby wspierać Twoje cele zawodowe?
- Czego nowego nauczyłeś się w tym roku?
- Jakie aspekty pracy najbardziej cię satysfakcjonują?
- Czy jest coś, co chciałbyś zmienić w swoich obowiązkach?
- Jak oceniasz relacje z innymi członkami zespołu?
- Gdybyś mógł zmienić jedną rzecz w swojej pracy, to co by to było?
- Jaki rodzaj informacji zwrotnej wolisz? Jak często chciałbyś ją otrzymywać?
- Jakie talenty i umiejętności chciałbyś wykorzystać w pracy, ale aktualnie nie masz takiej możliwości?
- Jak bardzo lubisz pracę w skali 1-10? Co możemy zrobić, aby było to 10?
- Gdzie widzisz siebie zawodowo za 5 lat?
- Czy są obszary, w których potrzebujesz wsparcia lub szkoleń?
- Wolisz pracować zespołowo czy sam?
- Jak postrzegasz obecny kierunek, w którym firma podąża?
- Czy jesteś zaangażowany w cele i misje naszej organizacji?
Wyniki stay interview nie tylko stanowią cenne źródło informacji dla pracodawcy, lecz także kształtują przyszłość organizacji. Regularne rozmowy stały się kluczowym elementem strategii zarządzania personelem, pozwalając pracownikom czuć się zauważonymi, docenionymi i zaangażowanymi w procesy decyzyjne. Inwestycja w rozmowy przekłada się na zwiększoną satysfakcję pracowników, poprawę efektywności zespołu oraz redukcję ryzyka utraty kluczowych talentów.
Sprawdź też: Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników?