Pokolenia w rekrutacji
[:pl][:pl]Dzisiejszy rynek pracy obsadzony jest osobami z różnego pokolenia. Aby prowadzić skuteczną rekrutację, należy więc przekaz kierować do odpowiedniego odbiorcy. Jak wygląda rekrutacja młodych pracowników pokolenia Z? Jakie są różnice pokoleń? Czy sposób rekrutowania powinien być inny w zależności od pokolenia?[:]
SPIS TREŚCI
- Pokolenia a rynek pracy
- Pokolenia X,Y,Z w procesie rekrutacjii — od kiedy liczy się pokolenie?
- Charakterystyka Baby Boomers
- Charakterystyka pokolenia X
- Charakterystyka pokolenia Y
- Charakterystyka pokolenia Z
- Charakterystyka pokolenia Alpha
- Wielopokoleniowość w pracy
Pokolenia a rynek pracy
Aktualnie na polskim rynku pracy występują cztery pokolenia: baby boomers oraz generacja X,Y,Z. Obecnie zmienia się myślenie, że pracownik musi być na każde zawołanie pracodawcy. Młodsze pokolenia są skłonne do szukania idealnego pracodawcy i idealnej pracy. Starsze pokolenia jednak mają w sobie mniejszy zapał do wprowadzania zmian i idealizowania swojego miejsca pracy.
Obecnie rynek pracy ulega dynamicznym przemianom, co wymaga od pracodawców pełnego zrozumienia różnorodnych generacji pracowników. Dostosowywanie strategii rekrutacyjnych do indywidualnych cech każdej generacji staje się kluczowym elementem w tym szybko rozwijającym się świecie.
Pokolenia X,Y,Z w procesie rekrutacji — od kiedy liczy się pokolenie?
Od kiedy liczy się pokolenia?
- Baby Boomers — to najstarsza grupa pokoleniowa. Są to osoby urodzone w latach 1946 – 1964. Nazwa wzięła się od wyżu demograficznego (baby boomu), czyli wysokiej liczby urodzeń po II wojnie światowej. Boomerzy są najczęściej rodzicami pokolenia X albo starszych Millenialsów.
- Pokolenie X — to kolejna grupa należąca do starszego pokolenia, która urodzona jest w latach 1965-1980.
- Pokolenie Y (Millenials) – to osoby urodzone w latach 1981-1994.
- Pokolenie Z — urodzeni są w latach 1995-2010
- Pokolenie Alpha — to najmłodsze pokolenie osób w wieku jeszcze szkolnym, które niedługo wejdzie na rynek pracy. Urodzeni są po 2010 roku.
Czytaj też: Stay interview — czy warto go przeprowadzać?
Czytaj też: Urlop sabatowy — co to jest?
Charakterystyka Baby Boomers
Pokolenie to nazwane tak zostało ze względu na nagły wzrost liczby urodzeń po wojnie, rozwijało się w okresie dynamicznych zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych. Dzisiaj, choć wielu baby boomers osiągnęło już wiek emerytalny, ich wpływ na środowisko pracy wciąż pozostaje znaczący.
Czym charakteryzuje się Baby Boomers?
- cenią sobie tradycyjne wartości
- są lojalni wobec pracy
- cenią stabilizację i przewidywalność
- większość życia spędzili w jednym miejscu pracy
- są pewni swoich kompetencji
- wierzą, że sukces i pozycja powinny być okupione ciężką pracą
- nie lubią nowych rozwiązań
- mają duże doświadczenie zawodowe
- są niezależni, pewni siebie, samodzielni, odpowiedzialni
- wolą komunikację twarzą w twarz
- korzystają z technologii z przymusu, a nie przyjemności
Czy Baby Boomers są dobrymi pracownikami?
Ludzie w wieku powyżej 50 lat to osoby, które mają duże doświadczenie zawodowe, czego często brakuje młodym osobom. Wychowały się bez nowoczesnych technologii, a więc preferują komunikację między ludźmi. Dążą do tworzenia wspólnoty w miejscu pracy. Odwdzięczają się większą lojalnością wobec pracodawcy, przez co rotacja pracowników w tym wieku jest niższa.
Rekrutacja pokolenia Baby Boomers — jak powinna wyglądać?
Rekrutacja baby boomers wymaga podejścia dostosowanego do ich unikalnych cech, doświadczeń i oczekiwań. Co można zrobić, aby zrekrutować osobę powyżej 50tki?
- podkreśl wartości lojalności i doświadczenia — baby boomers cenią stabilność i długotrwałe relacje zawodowe. Podczas rekrutacji podkreśl historię sukcesów i doświadczenie zawodowe, co może być dla nich kluczowym kryterium.
- dostosuj się do preferencji komunikacyjnych — baby boomers mogą preferować tradycyjne środki komunikacji, takie jak rozmowy telefoniczne lub spotkania twarzą w twarz. Dostosuj swoje komunikaty rekrutacyjne do tych preferencji.
- zapewnij klarowne ścieżki rozwoju — pokolenie baby boomers jest gotowe angażować się w długoterminowe związki z pracodawcą, ale oczekuje prostych ścieżek rozwoju zawodowego. Przedstaw jasne perspektywy awansu i szkoleń.
- zaoferuj pomoc w przejściu na nowoczesne technologie — zapewniaj szkolenia w obszarze nowoczesnych narzędzi pracy, aby zniwelować ewentualne bariery technologiczne.
Charakterystyka pokolenia X
To ostatnie pokolenie pamiętające czasy offline. Za czasów dorastania generacji X nastąpiły znaczące zmiany w strukturze gospodarczej rynku pracy. Era ta przyniosła ze sobą rozwój kapitalizmu oraz pierwsze komputery, a także możliwość komunikowania się na odległość poprzez pocztę e-mail oraz Gadu-Gadu.
Czym charakteryzuje się pokolenie X?
- są skoncentrowani na karierze, a motywacją jest awans,
- dorastali bez nowych technologii, ale używają ich głównie do pracy,
- przywiązani do komunikacji twarzą w twarz,
- są zaradni i przedsiębiorczy,
- przeszli przemianę ustrojową w Polsce,
- społeczeństwo wykreowane przez modę wzorców,
- cenią użyteczność, a nie markę,
- cenią stabilne zatrudnienie,
- są lojalni wobec pracodawcy.
Rekrutacja pokolenia X — jak powinna wyglądać?
- podkreśl perspektywy rozwoju — generacja X często ceni sobie stabilność oraz możliwość rozwoju. Lubi prestiż oraz rywalizację. Wyraźnie przedstaw jak firma inwestuje w rozwój swoich pracowników.
- wykorzystuj tradycyjne kanały komunikacji — podkreśl, że w Twojej firmie dużą uwagę skupia się na komunikacji twarzą w twarz.
- podkreśl pracę zespołową — przy komunikatach rekrutacyjnych skup się na relacjach międzyludzkich oraz pracy zespołowej.
- precyzyjne oferty pracy — opisz dokładnie oczekiwania dotyczące stanowiska, zakres obowiązków oraz oczekiwane kwalifikacje. Podkreśl, że jest to stabilna praca, w której ceni się rzetelność i doświadczenie.
Czytaj też: Multitasking — czy jest efektywny?
Charakterystyka pokolenia Y
Znani są również jako Millenialsi. To pokolenie dorastało w okresie intensywnego rozwoju technologii, doświadczając dynamicznych zmian społecznych. Cechują się znajomością technologii, wykorzystując ją w swojej komunikacji. Jedną z kluczowych cech jest dążenie do równowagi między pracą a życiem prywatnym, co objawia się w poszukiwaniu elastycznych form pracy i zdalnych opcji.
Czym charakteryzuje się generacja Y?
- nie są bardzo przywiązani z miejscem pracy,
- są otwarci na nowe technologie, używają ich poza pracą,
- są odporni na działanie autorytetów,
- chętnie rozwijają swoje umiejętności,
- oczekują dobrej pensji, ale chcą też się czuć dobrze w swojej pracy,
- cenią work – life balance, ’
- oczekują kontroli i wsparcia przełożonego,
- chcą być zauważeni i mieć coś do powiedzenia.
Rekrutacja generacji Y — jak powinna wyglądać?
- elastyczność w miejscu pracy — osoby z pokolenia Y cenią sobie elastyczne godziny pracy. Chcą zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Warto podkreślić to w przekazach rekrutacyjnych.
- podkreśl możliwości rozwoju i awansu — Millenialsi chcą czuć, że w danym miejscu pracy mogą się rozwijać. Warto rozbudować ścieżkę kariery, aby jasno wskazać, jak można dostać awans.
- dobra atmosfera w pracy — generacja Y ceni sobie przyjazne środowisko pracy. Chcą czuć się dobrze w danym miejscu pracy, bo wiedzą, że sama posada i pieniądze to nie wszystko.
- system motywacji — ludzie z pokolenia Y lubią być doceniani, a więc warto zagwarantować im benefity oraz rozbudować system premiowy.
Charakterystyka pokolenia Z
Pokolenie Z to najmłodsza grupa pokoleniowa, która wkracza lub dopiero co wkroczyła w świat pracy. Ma charakterystyczne cechy, które wyróżniają ją od innych pokoleń. Wychowana została na technologii cyfrowej, bez której nie wyobraża sobie życia.
Czym charakteryzuje się generacja Z?
- większość dopiero wchodzi lub weszła już w dorosłość,
- nie pamiętają czasów przed Internetem,
- są mobilni, dużo podróżują,
- lubią nowe rozwiązania,
- są biegli w nowoczesnej technologii i wykorzystują ją na co dzień,
- cenią sobie szybkość i praktyczność, lubią oszczędzać czas,
- preferują pracę indywidualną,
- są ambitni i lubią zmiany,
- potrzebują jasnego określenia celów, aby nadać swojej pracy sens,
- zwracają dużą uwagę na work life balance
Rekrutacja generacji Z — jak powinna wyglądać?
- możliwość pracy zdalnej — dla pokolenia Z praca stacjonarna od 8:00 – 16:00 może być wykańczająca. Młode pokolenie najlepiej jest zachęcić możliwością pracy zdalnej bądź hybrydowej.
- zadaniowość — młodzi ludzie nastawieni są na zadania, warto więc podkreślić w ogłoszeniu, że praca ma charakter zadaniowy.
- work life balance — Zetki nie chcą czuć, że praca nachodzi na ich życie prywatne. Cenią sobie spokój po pracy, aby móc poświęcać swój czas wolny na ulubione czynności.
- wynagrodzenie — ważne jest, aby w ogłoszeniu o pracę były widoczne jawne widełki. Pokolenie Z bardzo zwraca na nie uwagę.
- pasja do pracy — dla osób młodych praca najlepiej jakby była pasją. Chcą czuć satysfakcję z pracy, aby móc poświęcać jej czas.
Charakterystyka pokolenia Alfa
To najmłodsze pokolenie współczesnych uczniów. Już za kilka lat zaczną dynamicznie wchodzić na rynek pracy. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów jest to, że pokolenie Alpha jest całkowite zanurzenie w technologii. Wychowało się na tabletach, smartfonach, komputerach już od najmłodszych lat życia.
Czym charakteryzuje się pokolenie Alfa?
- multikulturowość,
- zorientowanie na zdrowie i zrównoważony rozwój,
- całkowite zanurzenie w technologii,
- aktywność online od najwcześniejszych dni życia,
- nie znoszą się nudzić,
- umiejętność szybkiego uczenia się,
- dorastają w świecie sztucznej inteligencji.
Na co będzie trzeba zwracać uwagę przy rekrutacji pokolenia Alfa?
- work life balance – najmłodsze pokolenie będzie ceniło sobie swój czas wolny i nie pozwoli, na to, aby przekładać pracę nad swoje życie prywatne.
- wellbeing i programy prozdrowotne – oczekiwania wobec pracodawcy będą rosły szczególnie w kierunku dbania o swoje zdrowie i samopoczucie. Pokolenie alfa będzie zwracać uwagę na benefity związane ze zdrowiem, atmosferę i warunki pracy.
- empowerment – generacja alfa będzie chciała czuć dużą swobodę w swoich działaniach. Właściwym krokiem będzie zachęcanie ich do podejmowania samoldzielnych decyzji i brania odpowiedzialności za swoje działania tak, aby mogli podchodzić do swoich obowiązków jak właściciele firmy.
Wielopokoleniowość w pracy
Różnorodność pokoleń oznacza obecność pracowników z różnych pokoleń, takich jak Baby Boomers, Generacja X,Y,Z którzy współpracują w jednym miejscu. To zjawisko jest coraz bardziej powszechne w dzisiejszym środowisku biznesowym. Jest dużym wyzwaniem, ale może przynieść wiele korzyści. Jednym z problemów różnych pokoleń w pracy może być to, że każde z nich ma swoje unikalne wartości, styl pracy, oczekiwania co do kariery i preferencje komunikacyjne. Skuteczne zarządzanie wielopokoleniowym zespołem wymaga zrozumienia tych różnic i dostosowywania strategii zarządzania do indywidualnych potrzeb pracowników.
Dzięki różnorodności pokoleniowej, zespół może korzystać z różnych perspektyw, umiejętności i doświadczeń. Młodsze pokolenia mogą wnosić świeże spojrzenie i umiejętności z zakresu technologii, podczas gdy starsze pokolenia mogą oferować bogate doświadczenie zawodowe i umiejętność rozwiązywania problemów.
Należy pamiętać, że sposób rekrutowania młodych pracowników będzie wyglądać inaczej niż rekrutacja przedstawicieli pokolenia X. Dopasowanie do kandydata wymaga uwzględnienia specyficznych oczekiwań, wartości i preferencji.
Sprawdź też: Rekrutacja wolumenowa — na czym polega?