Model zarządzania Agile — czy warto wdrożyć?

Dzisiejszy świat biznesu nieustannie się zmienia, szukając wciąż nowych sposobów na poprawę elastyczności oraz efektywności działania. W tym dynamicznym środowisku, gdzie tempo innowacji jest coraz szybsze, tradycyjne metody zarządzania często nie są wystarczające, by sprostać nowym wyzwaniom. Czym jest model zarządzania Agile? Który model zarządzania projektem wybrać? Jak rozumieć zwinne zarządzanie projektami w firmie?

model zarządzania Agile

SPIS TREŚCI:

Agile — co to znaczy?

Agile to słowo pochodzące z języka angielskiego, które oznacza „zwinny”, „zwinność”. Odnosi się do zarządzania projektami, które polegają na osiąganiu pożądanych efektów przy jak najmniejszym nakładzie pracy zespołu. To zwinne podejście ma za zadanie umożliwić elastyczne działania, które doprowadzą do osiągnięcia sukcesów przedsiębiorstwa. Jest to model zwinnego zarządzania głównie nad projektami o ogromnej dynamice i ryzyku.

Skąd wzięła się metoda Agile?

Metodyka Agile powstała na początku XXI w. i została spopularyzowana jako podejście do zarządzania projektami głównie w branżach związanych z technologią. Podejście zwinnego zarządzania można oczywiście wprowadzić również w innych branżach, jeśli tylko odpowiadają one zasadom Agile. Filozofia ta stworzona została przez grupę programistów, którzy poszukiwali skutecznego rozwiązania na usprawnienie organizacji pracy.

Model zarządzania Agile — na czym polega?

Metodyka Agile to proces zarządzania projektami, który dzieli te projekty na mniejsze zadania i etapy. Ich podział na mniejsze części daje zespołom możliwość analizy, ponownej oceny wykonanej pracy i przyjęcia iteratywnego podejścia na każdym etapie projektu. Iteratywność tutaj rozumiana jest jako częstotliwość, systematyczność oraz ciągłe doskonalenie.

Głównym założeniem Agile w zarządzaniu projektami jest dzielenie pracy na krótsze fazy rozwoju. Dzięki nim można szybciej wykonywać pracę, mieć większą kontrolę nad projektami Agile, łatwiej tworzyć ocenę i plany na dalsze etapy życia projektu. Pozwala to również w odpowiedniej porze zmienić harmonogram projektu i uniknąć tym samym błędów i niepowodzeń. Patrząc na tradycyjne podejście, zwinne Agile stawia na szybkość działania, pracę zespołową, elastyczność i potrzeby klienta.

Zwinne zespoły i kierownicy projektów powinni być na bieżąco z zakresem projektu i planem działania, by mieć pewność, że ilość pracy, jakiej się podejmują, nie wymknie się spod kontroli.

Cechy charakterystyczne metodyki zarządzania Agile:

  • elastyczność,
  • iteracyjność,
  • ciągłe doskonalenie,
  • współpraca z klientem,
  • otwartość na zmiany,
  • wartościowanie ludzi ponad procesy i narzędzia,
  • nastawienie na komunikację.

Czytaj też: Skróty stanowisk — co oznaczają?

model zarządzania agile

Czytaj też: Efektywne zarządzanie czasem

Metoda SCRUM — co to jest?

Metoda Scrum umożliwia zespołom efektywne dostarczanie wartościowych produktów lub usług poprzez ciągłe iteracje, elastyczne dostosowywanie się do zmian oraz intensywną współpracę. Jest to popularne podejście w branży IT, ale może być stosowane również w innych dziedzinach, gdzie istnieje potrzeba szybkiego dostarczania i adaptacji.


To najpopularniejszy sposób podejścia Agile, który usprawnia zarządzanie projektami. Metodyka SCRUM uwzględnia wszystkie założenia twórców koncepcji. Scrum zapewnia szczegółowy plan działań od początku do końca procesu projektu. Jakie są etapy zarządzania SCRUM?

  • planowanie sprintu — sprint to określony czas, zwykle trwający od 1 do 4 tygodni, w którym zespół pracuje nad dostarczeniem określonych elementów product backlog, czyli listy zadań i wymagań.
  • daily scrum meetings — codzienne, krótkie spotkanie zespołu, podczas którego każdy członek zespołu dzieli się postępami, planami na dzień oraz ewentualnymi problemami.
  • sprint review — spotkanie, na którym zespół prezentuje wykonaną pracę swoim klientom, aby uzyskać feedback i dostosować plany na przyszłość.
  • sprint retrospective — spotkanie refleksyjne po zakończeniu sprintu, na którym zespół ocenia swoją pracę, identyfikuje, co poszło dobrze i co należy poprawić, aby następne sprinty były bardziej efektywne.

Scrum a Agile

Metoda Scrum to część Agile, ale jest to termin węższy niż samo Agile. Metodologia Agile to sposób myślenia i podejście do tworzenia oraz doskonalenia procesów, która promuje elastyczność, adaptacyjność i współpracę. W ramach podejścia Agile istnieje wiele różnorodnych metod i praktyk, z których jedną z najpopularniejszych jest metodyka Scrum.

Dlaczego zwinne zarządzanie projektami jest popularne?

Początkowo opisywana metodyka zarządzania projektami pomagała tworzyć oprogramowania w branży IT. Z czasem praca z metodyką wykroczyła poza sektor technologiczny i pojawiła się w innych obszarach. Dlaczego zarządzanie projektami Agile stało się popularne?

  • adaptacyjne zarządzanie — metodyka umożliwia elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się wymagań, zarówno klienta, jak i warunków rynkowych. Dzięki iteracyjnemu podejściu, zespoły projektowe mogą szybko reagować na nowe wyzwania i nieoczekiwane zmiany, minimalizując ryzyko oraz zapewniając dostarczenie wartości w dynamicznym środowisku biznesowym.
  • dostosowywanie się do wymagań interesariuszy — zwinne zarządzanie projektami kładzie nacisk na aktywną współpracę z klientem i interesariuszami. Poprzez regularne spotkania, przeglądy i oceny postępów, zespoły projektowe mają możliwość lepszego zrozumienia potrzeb klienta oraz zapewnienia dostarczania wartościowych produktów lub usług, które spełniają te potrzeby.
  • szybkość — wdrożenie procesu Agile promuje szybkie dostarczanie wartościowych fragmentów produktu, często i regularnie. Dzięki krótkim iteracjom (sprintom) i ciągłej integracji, zespoły projektowe mogą szybko przetestować rozwiązania, uzyskać feedback oraz dostosowywać działania.

Czytaj też: Jak się przebranżowić?

model zarządzania agile

Czytaj też: Czym jest Linkedin?

Korzyści ze stosowania metodyki Agile

Dzisiejsze środowisko pracy jest niezwykle dynamiczne i pełne wyzwań, które wymagają szybkiej adaptacji i innowacyjnego podejścia. Stąd też metoda stała się tak bardzo popularna. Taki rodzaj zarządzania projektami posiada również słabe strony. Jakie są wady i zalety zwinnego modelu zarządzania?

Zalety Agile

  • samodzielność zespołów,
  • możliwość sukcesywnego wprowadzania zmian,
  • przepływ informacji na wysokim poziomie,
  • zaangażowanie wszystkich osób w zarządzanie projektem,
  • ograniczenie kosztów, poprzez unikanie błędów,
  • większe zaangażowanie klienta,
  • otwarta komunikacja,
  • szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby klienta,
  • sprawna koordynacja projektu,
  • szybkość realizacji.

Wady Agile

  • wymaga dużej dyscypliny i zaangażowania,
  • najlepsze wyniki osiągane są przy niskim poziomie rotacji pracowników,
  • nie sprawdza się w projektach, które nie mogą być elastyczne,
  • trzeba dobrać zgrany i naprawdę zaangażowany zespół.

Jak wdrożyć proces Agile?

Model Agile może być wyzwaniem, które z czasem przyniesie wiele korzyści ze stosowania. Wdrożenie procesu wymaga wprowadzenia kilku kroków:

  • zrozumienie zasad metodyki Agile — menadżerowie projektów Agile, jak i członkowie zespołu muszą poznać podstawowe koncepcje oraz zrozumieć, jakie korzyści może przynieść zastosowanie tego podejścia w ich projekcie.
  • regularna komunikacja — skupienie się na odpowiednim przekazywaniu informacji jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania procesu.
  • wybór odpowiedniej metody — istnieje kilka metod, takich jak Scrum, tablica Kanban czy Lean. Konieczne jest wybranie tej, która najlepiej pasuje do potrzeb i charakteru projektu.
  • określenie zasad i procedur — w tym celu można opracować dokumentację projektową, ustalić role i odpowiedzialności w zespole oraz zdefiniować kluczowe terminy i etapy pracy.
  • ciągłe doskonalenie — ważne jest, aby zespół regularnie przeprowadzał spotkania i refleksje nad pracą, aby identyfikować obszary do poprawy i wprowadzać niezbędne zmiany w procesie pracy.

Tradycyjne metody zarządzania projektami są skuteczne, ale pochłaniają więcej czasu. Agile to najpopularniejsza metodyka zarządzania projektami, której podstawowym założeniem jest rozbicie projektu na mniejsze części tzw. sprinty.

Sprawdź też: Hierarchia potrzeb Maslowa, czyli piramida Maslowa

Podobne wpisy

  • wsparcie dla obcokrajowców w Polsce

    Wsparcie dla obcokrajowców w Polsce — gdzie szukać?

    Przyjazd do nowego kraju wiąże się z wieloma wyzwaniami — szczególnie jeśli chodzi o znalezienie pracy, mieszkania czy załatwienie formalności. Wsparcie dla obcokrajowców w Polsce – gdzie szukać?


    21.02.2025
  • praca w Polsce dla studentów z zagranicy

    Praca w Polsce dla studentów z zagranicy – jakie miasta wybrać?

    Polska staje się coraz popularniejszym kierunkiem dla zagranicznych studentów, którzy chcą łączyć naukę z pracą. Praca w Polsce dla studentów z zagranicy — jakie miasta wybrać?


    17.02.2025
  • kultura pracy w Polsce

    Kultura pracy w Polsce — co trzeba wiedzieć przed przyjazdem?

    Kultura pracy w Polsce może różnić się od tej w innych krajach, dlatego warto jest zaznajomić się z jej zasadami. Co warto wiedzieć przed przyjazdem do Polski?


    11.02.2025
  • Umiejętności w CV

    Umiejętności w CV — co warto wpisać?

    Dobrze napisane CV to klucz do zdobycia wymarzonej pracy. Jakie umiejętności w CV warto wpisać? Na co zwrócić uwagę?


    29.01.2025
  • Jak działa ZUS dla obcokrajowców i co oznacza ZUS?

    ZUS para extranjeros. El ZUS, o Instituto de la Seguridad Social, es una institución que gestiona la seguridad social en Polonia. Los extranjeros que trabajan legalmente en Polonia pagan cotizaciones y tienen acceso a las prestaciones como ciudadanos. El conocimiento de los principios del ZUS facilita la utilización de los derechos. ÍNDICE Social Insurance Institution […]


    28.01.2025
  • oszustwa ze strony pracodawców

    Jak uniknąć oszustwa ze strony pracodawców w Polsce.

    Jak uniknąć oszustwa ze strony pracodawców w Polsce? Polska jest popularnym kierunkiem dla obcokrajowców szukających pracy. Legalne zatrudnienie oferuje wiele korzyści, takich jak stabilność, ubezpieczenie zdrowotne i składki emerytalne. Niestety, niektórzy pracodawcy nie przestrzegają prawa i próbują oszukiwać swoich pracowników, zwłaszcza cudzoziemców, którzy mogą nie znać lokalnych przepisów. SPIS TREŚCI Jak uniknąć oszustwa ze strony […]


    28.01.2025
  • rodzaje umów w Polsce

    Rodzaje umów w Polsce

    Rodzaje umów w Polsce. Jeśli jesteś cudzoziemcem pracującym w Polsce lub planujesz podjąć tu pracę, kluczowe jest zrozumienie podstawowych informacji o polskich umowach w Polsce. Polski rynek pracy ma swoje specyficzne zasady i regulacje, które mogą być nieco skomplikowane dla obcokrajowców. W tym artykule przedstawimy wszystko, co musisz wiedzieć o rodzajach umów w Polsce, abyś mógł świadomie poruszać się po polskim rynku pracy.


    17.01.2025
  • CV dla recepcjonistki

    CV dla recepcjonistki — jakie stworzyć?

    Chcesz zdobyć pracę jako recepcjonistka? Twoje CV to pierwszy krok do sukcesu! CV dla recepcjonistki — jakie stworzyć?


    15.01.2025
  • System wynagrodzeń — jak go zbudować?

    Dobry system wynagrodzeń to podstawa każdej firmy. Jak zbudować efektywny system wynagrodzeń? Na co zwrócić uwagę?


    10.01.2025
  • Proces rekrutacyjny — czego można się spodziewać?

    Proces rekrutacyjny to nieodłączna część poszukiwania pracy, a jego przebieg może różnić się w zależności od firmy. Czego można się spodziewać?


    30.12.2024