Headhunter — na czym polega praca?
[:pl]W dzisiejszym zmiennym i konkurencyjnym świecie biznesu rola headhuntera stała się kluczowym elementem w procesie rekrutacji i budowy efektywnych zespołów. Czym zajmuje się headhunter? Jak działa headhunter? Jakie umiejętności są potrzebne do wykonywania takiej pracy? W tym artykule zgłębimy tajniki pracy headhuntera, odkrywając, jak odnajduje on najlepszych talentów i współkształtuje przyszłość różnorodnych organizacji.
SPIS TREŚCI:
- Headhunter, czyli łowca głów
- Na czym polega praca headhuntera?
- Wyzwania headhuntera
- Jakie umiejętności potrzebne są w pracy headhuntera?
- Jak zostać headhunterem?
- Ile zarabia headhunter?
- Czy warto podjąć współpracę z headhunterem?
Headhunter, czyli łowca głów
Zawód headhunter, czyli inaczej łowca głów to rekruter specjalizujący się w poszukiwaniu i rekrutowaniu wyjątkowych talentów na kluczowe stanowiska w organizacjach. Jego głównym celem jest identyfikowanie, przyciąganie i zatrudnianie kandydatów o wysokim potencjale, którzy doskonale pasują do potrzeb i kultury firmy. Headhunter działa na zlecenie klienta, którego oczekiwania stara się spełnić, prowadząc zaawansowane procesy rekrutacyjne i weryfikacyjne.
Czym headhunter różni się od rekrutera?
Rekruter to osoba, która zajmuje się szeroko pojętą rekrutacją kandydatów. Do jego zadań należy publikowanie ofert pracy, selekcja CV, prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych. Headhunter jak sama nazwa wskazuje zajmuje się poszukiwaniem kandydatów, poprzez bezpośredni kontakt. Korzysta z metod rekrutacyjnych takich jak direct search i executive search. Głównie zajmuje się pozyskiwaniem specjalistów i menedżerów wysokiego szczebla. Headhunter szuka na zlecenie swoich klientów — działa na rzecz organizacji, która potrzebuje zatrudnić pracownika.
Na czym polega praca headhuntera?
Praca headhuntera związana jest z poszukiwaniem pracowników na stanowiska specjalistyczne. Headhunter musi być dobrym poszukiwaczem, ponieważ ciężko jest znaleźć ludzi na wysokie stanowiska. Headhunter musi mieć dużą znajomość rynku pracy, być komunikatywny i dobrze rozumieć oczekiwania swojego klienta. Buduje relacje i sieci kontaktów, dokładnie weryfikując kandydatów na stanowiska pracy.
Zawód headhunter — jakie ma obowiązki?
- pozyskiwanie pracowników na wysokie stanowiska
- analiza wymagań klienta
- selekcja potencjalnych kandydatów
- przekonywanie najlepszych kandydatów do zmiany pracodawcy
- bezpośredni kontakt z kandydatami i budowanie z nimi relacji
- przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych
- koordynacja procesu rekrutacyjnego
- wsparcie na etapie adaptacji nowego pracownika
Czytaj też: Dział HR — czym się zajmuje i jakie ma zadania?
Czytaj też: Candidate experience — co to jest i dlaczego jest ważny?
Wyzwania headhuntera
Praca headhuntera niesie ze sobą wiele wyzwań, które wynikają z konkurencyjności rynku pracy oraz potrzeby znalezienia i przyciągnięcia najlepszych kandydatów. Z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się zawód headhuntera?
- Konkurencyjność — na rynku pracy często toczy się walka o najlepszych kandydatów, co wymaga od headhunterów skutecznego wyróżnienia się i przyciągnięcia uwagi potencjalnych talentów.
- Zmieniający się rynek — zmienne trendy branżowe i technologiczne innowacje mogą sprawić, że określone umiejętności staną się bardziej poszukiwane, a inne przestaną być ważne. Headhunterzy muszą być na bieżąco i dostosowywać się do tych zmian.
- Poszukiwanie specjalistów — wyszukanie specjalistów o rzadkich umiejętnościach lub wąskich specjalizacjach może być trudne ze względu na ograniczoną dostępność takich kandydatów na rynku.
- Lokalizacja — gdy poszukiwany jest kandydat do pracy w określonej lokalizacji, headhunterzy mogą mieć trudności ze znalezieniem odpowiednich osób, które są gotowe się przenieść.
- Wysoka rotacja — współczesny rynek pracy może być niestabilny, a pracownicy często zmieniają miejsca pracy. To stawia wyzwanie przed headhunterami, którzy muszą dostarczać stałe i trwałe rozwiązania rekrutacyjne.
- Negocjacje wynagrodzeń — przekonanie wyjątkowo wartościowych kandydatów do akceptacji oferty wymaga umiejętności negocjacyjnych, szczególnie w kwestii wynagrodzenia.
- Oczekiwania klientów — zrozumienie i spełnienie oczekiwań klientów odnośnie do kandydatów oraz skuteczności procesu rekrutacyjnego jest kluczowe dla sukcesu headhuntera.
Jakie umiejętności potrzebne są w pracy headhuntera?
Praca headhuntera wymaga zestawu specjalistycznych umiejętności, które umożliwiają skuteczne poszukiwanie, przyciąganie i rekrutowanie najlepszych kandydatów. Poniżej przedstawiamy przykładowe umiejętności, które można wpisać w CV headhuntera:
- komunikatywność, łatwość nawiązywania kontaktów
- umiejętności negocjacyjne
- dobra organizacja pracy
- wiedza headhuntera o strategii rekrutacji
- umiejętności analityczne
- znajomość rynku pracy
- myślenie krytyczne
- znajomość prawa pracy
- cierpliwość i opanowanie
- kreatywność
- znajomość chociaż jednego języka obcego
- wysoka inteligencja emocjonalna
- umiejętności sprzedażowe
- znajomość technologii
- umiejętność planowania
Osoba, która pozyskuje wysoko wykwalifikowanych specjalistów, musi dysponować dużą bazą kandydatów, dzięki czemu pomaga docierać do nich w krótkim czasie.
Czytaj też: Mobbing w pracy — jak go rozpoznać i co robić?
Jak zostać headhunterem?
Droga do zawodu headhunter nie jest trudna jeśli wybierze się odpowiednią ścieżkę kariery. Nie ma szkoły, która typowo uczy jak zostać headhunterem. Można samemu zdobywać umiejętności potrzebne do pracy jako headhunter. Przy wyborze studiów warto zwrócić uwagę na takie kierunki jak: psychologia, zarządzanie zasobami ludzkimi, socjologia, psychologia biznesu. Można również skorzystać z praktyk lub stażu w agencji rekrutacyjnej.
Łowcy głów najczęściej zaczynają od pracy w agencji doradztwa personalnego lub agencji pracy. Tam rozwijają swoje umiejętności jako zwykły rekruter, a w przyszłości mogą próbować sił jako headhunter rekruter. Warto rozwijać w sobie przydatne umiejętności za pomocą samokształcenia. Można pozyskiwać wiedzę z internetu, czytać książki lub uczęszczać na szkolenia stacjonarne, lub online.
Patrząc na stanowiska pracy w agencjach rekrutacyjnych, najczęściej zaczyna się od stanowiska researchera. Kolejnym stopniem rozwoju jest konsultant, starszy konsultant, a następnie headhunter, którego inna nazwa może brzmieć: executive recruiter.
Ile zarabia headhunter?
Zarobki headhuntera są ciężkie do określenia. Takie informacje są poufne, a tak naprawdę wszystko zależy od zrealizowanego projektu. Wynagrodzenie headhuntera jest zbliżone do wynagrodzenia starszego specjalisty ds. rekrutacji, który zarabia ok. 8440 zł brutto (mediana zarobków). Często oprócz podstawowej pensji dostają prowizję od zrekrutowanego kandydata. Im stanowisko jest trudniejsze do obsadzenia, tym procent prowizji wzrasta. Prowizje headhunterów mogą być jednorazowe w określonej kwocie lub rozłożone w czasie (np. 5% miesięcznego wynagrodzenia zatrudnionego kandydata za każdy przepracowany miesiąc).
Dobry headhunter może zostać freelancerem i wtedy będzie otrzymywać samą prowizję za pozyskaną i zrekrutowaną osobę, która może wynosić nawet dwukrotność miesięcznego wynagrodzenia kandydata.
Czy warto podjąć współpracę z headhunterem?
Znaleźć odpowiedniego kandydata wcale nie jest tak łatwo. Warto wtedy skorzystać z usług headhuntera. Podjęcie współpracy z headhunterem może być korzystne w sytuacjach, gdy szukasz kandydatów na kluczowe stanowiska, brakuje Ci czasu i zasobów do rekrutacji, chcesz dotrzeć do ukrytych talentów, stajesz w obliczu konkurencji na rynku pracy, potrzebujesz dyskretnego zarządzania procesem rekrutacji, chcesz skorzystać z głębokiej wiedzy headhuntera na temat rynku pracy i trendów branżowych, oraz chcesz zaoszczędzić czas dzięki wstępnemu selekcjonowaniu kandydatów.
Headhunterzy szukają najlepszych pracowników, którzy wyróżniają się nie tylko odpowiednimi kwalifikacjami, ale także pasują do kultury organizacji. Rola headhuntera stanowi niezwykle istotny element w dzisiejszym procesie rekrutacji i budowy efektywnych zespołów. Jego umiejętności w zakresie identyfikacji ukrytych talentów, budowania trwałych relacji zawodowych oraz dostosowywania kandydatów do specyficznych wymagań organizacji są kluczowe dla sukcesu dzisiejszych firm na konkurencyjnym rynku pracy.
Sprawdź też: Komunikacja interpersonalna — zdolności komunikacyjne