Umowa B2B – co trzeba wiedzieć?
[:pl][:pl]Coraz więcej osób stawia na rozwój zawodowy i otwiera swoją własną firmę. Współpraca na podstawie tej umowy coraz częściej stanowi alternatywę dla zwykłego stosunku pracy. Na czym polega umowa B2B? Jak wypowiedzieć umowę B2B? Umowa o pracę a B2B – co należy widzieć? Jakie są cechy umowy B2B?[:]
PIS TREŚCI
- Co to jest umowa B2B?
- Co musi zawierać umowa B2B?
- Jakie są koszty umowy B2B?
- Umowa o pracę a kontrakt B2B
- Błędy w umowie B2B
- Wypowiedzenie umowy B2B
- Zakaz konkurencji w umowie B2b
- Umowa B2B – wady i zalety
Co to jest umowa B2B?
Umowa B2B (skrót z j. angielskiego: business to business), nazywana również kontraktem B2B to umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy dwoma firmami. Współpraca może odbywać się na różnych zasadach, bezwzględu na wielkość firmy. Stronami mogą być spółki akcyjne, osobowe jak i jednoosobowe działalności gospodarcze. Kontrakt B2B regulują przepisy kodeksu cywilnego.
Współpraca na zasadzie umowy B2B polega na tym, że jedna strona świadczy usługi na rzecz drugiej, a ta za nie płaci. Istotne jest, aby każda ze stron umowy prowadziła działalność gospodarczą i miała status prawny umożliwiający zawieranie umów. Nie oznacza to zatrudnienia w danej firmie, tylko dostarczanie określonych usług na jej rzecz. Umowę B2B może podpisać każda osoba, która posiada swoją firmę, a według prawa jest to każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 rok życia i posiada obywatelstwo jednego z państw Unii Europejskiej.
Co musi zawierać umowa B2B?
Umowa B2B jak każda inna powinna zawierać najważniejsze informacje dotyczące współpracy. Jakie są najważniejsze elementy umowy B2B?
- dane stron
- data zawarcia umowy
- czas trwania umowy
- przedmiot umowy B2B
- sposób rozwiązania umowy B2B
- zakaz konkurencji
- miejsce, rodzaj świadczenia usług na B2B
- przerwy w wykonywaniu usług
- rozliczenia na umowie B2B
- podpisy każdej ze stron
Czytaj też: Autoprezentacja — czym są i jakie są zasady?
Czytaj też: Zdrowie psychiczne pracowników — dlaczego warto inwestować?
Umowa o pracę a kontrakt B2B
Kontrakt B2B jest umową, w której nie obowiązują relacje pracodawca-pracownik. Jest to współpraca partnerska. Będąc na umowie B2B firma nie może wymagać od samozatrudnionego wykonywania obowiązków służbowych w określonym miejscu i czasie. Z uwagi na to, że kontrakt reguluje Kodeks cywilny, traci się wtedy przywileje pracownicze, takie jak: urlop wypoczynkowy, zwolnienie lekarskie czy wszelkie benefity, jakie oferuje firma.
B2B a umowa o pracę różni się tym, że pracodawca przy stosunku pracy opłaca wszelkie składki na ubezpieczenie społeczne. Pracownik będący na własnej działalności gospodarczej musi wtedy sam zadbać o formalności przedsiębiorcy, w tym opłacanie składek, odprowadzanie podatku, księgowość, wystawianie faktur itp. Zatrudniony nie jest też chroniony przez Kodeks pracy, a więc musi sam zadbać o przepisy zawarte w umowie. Treść umowy B2B zawsze można skonsultować z prawnikiem, aby w przyszłości nie było z nią problemów.
Błędy w umowie B2B
Podpisując warunki współpracy B2B, warto zwrócić uwagę na treść umowy. Jest to bardzo istotne, aby uniknąć wysokich kar. Pierwszym błędem jest wpisywanie w umowie adresu miejsca pracy. Z racji tego, że jest to umowa partnerska, osoba będąca na własnej działalności nie musi pracować w siedzibie usługobiorcy. Coraz częściej się zdarza, że usługodawca wybiera pracę zdalną.
Kolejnym błędem jest umieszczanie zapisu o płatnych urlopach i świętach, który nie powinien tam się znaleźć. Umowę B2B charakteryzuje to, że osoba prowadząca działalność zarabia, wtedy kiedy pracuje. Nie powinno się zarabiać podczas dni ustawowo wolnych, czy na urlopie.
Kontrakt B2B nie powinien nosić śladów umowy o pracę, a więc nie powinien zawierać zapisu narzucającego pracy w danej ilości godzin. Żadna firma nie powinna usługodawcy przymuszać do pracy w określonym wymiarze godzin. Jeśli jednak chce się rozliczać w umowie B2B godzinowo, warto w umowie zapisać, w jaki sposób będzie raportowany czas.
Umowa współpracy B2B cechuje się tym, że przedsiębiorca bierze na siebie pełną odpowiedzialność za realizację usługi. Warto wpisać w umowie, kto po stronie klienta będzie akceptować wykonane zadania.
Należy pamiętać, że jeśli umowa B2B będzie nosiła znamiona umowy o pracę, to można zostać pociągniętym do odpowiedzialności.
Wypowiedzenie umowy B2B – jak to zrobić?
Współpraca w modelu B2B polega na partnerstwie biznesowym, a więc usługodawcę nie chronią żadne prawa pracownicze. To oznacza, że zasady rozwiązywania umowy B2B powinny się znaleźć w kontrakcie. Strony umowy mogą wyznaczyć dogodne warunki dotyczące wypowiedzenia umowy. Jeśli w umowie będzie napisane, że okres rozwiązania umowy wynosi 3 miesiące, to trzeba się do tego terminu dostosować. Żeby wypowiedzieć umowę, wystarczy złożyć pismo.
Czytaj też: Zdrowie psychiczne pracowników — dlaczego warto inwestować?
Czytaj też: Stay interview — czy warto go przeprowadzać?
Zakaz konkurencji w umowie B2B
Zakaz konkurencji w umowie B2B to dosyć częsty zabieg, który wykorzystują przedsiębiorcy. Przepis ten nie jest regulowany przez Kodeks cywilny w przypadku umowy B2B. Strony jednak mogą się umówić na swoje własne warunki.
Zakaz konkurencji w umowie B2B jest klauzulą, która ogranicza działalność konkurencyjną jednej ze stron wobec drugiej strony umowy. Jest to stosunkowo powszechne postanowienie w umowach między przedsiębiorstwami, mające na celu ochronę interesów biznesowych stron.
Główne aspekty zakazu konkurencji obejmują określenie zakresu działalności konkurencyjnej, czasu trwania ograniczeń, ustalenie obszaru, na którym zakaz ma zastosowanie, oraz możliwość uzyskania ewentualnego odstępnego.
Trzeba pamiętać, że zakaz konkurencji nie jest obowiązkowy.
Umowa B2B – wady i zalety
Zatrudnienie pracowników na umowę o pracę wiąże się z wielkimi kosztami zatrudnienia dla pracodawcy. Musi on odprowadzać wszelkie składki na ubezpieczenie społeczne, a to generuje koszty. Umowa B2B odciąża pracodawcę, dlatego też chętnie zgadzają się na taki rodzaj współpracy. Firma nie musi również zapewniać pracownikowi miejsca czy niezbędnych narzędzi do pracy.
Jakie są zalety umowy B2B dla samozatrudnionego?
- Wyższe wynagrodzenie — mimo że samozatrudniony sam odprowadza wszystkie składki, to finalnie uzyskuje większą kwotę niż na umowie o pracę. Firmy proponują wtedy wyższe kwoty wynagrodzenia, a tym samym pozbywają się uciążliwym obowiązkom. Oprócz tego osobom, które zaczynają swoją przygodę z samozatrudnieniem, to przysługuje im niższy preferencyjny ZUS, który pozwala trochę zaoszczędzić na początku.
- Elastyczność czasu pracy — rodzaj umowy B2B zobowiązuje usługodawcę do wykonania pracy w określonym terminie. Firmę nie interesuje wtedy, w jakim czasie i gdzie będziemy pracować. Daje to dużą wolność i elastyczność w działaniu. Można dopasować pracę do swoich własnych preferencji.
- Odliczenie kosztów — w prowadzeniu działalności gospodarczej można uwzględniać wszystkie wydatki konieczne do świadczenia usług. Obejmują one różnorodne koszty, takie jak opłaty za biuro rachunkowe, prowadzenie konta firmowego, zakup materiałów czy opłaty za usługi internetowe. Poprzez odliczanie tych wydatków od osiąganych przychodów, można zmniejszyć podatek do zapłacenia.
- Większa swoboda negocjacji — umowy B2B dają obu stronom większą swobodę w negocjowaniu warunków umowy, co pozwala na lepsze dopasowanie do konkretnych potrzeb i oczekiwań.
Jakie są wady umowy B2B dla samozatrudnionego?
- Brak benefitów — umowa B2B często nie obejmuje pakietu dodatkowych korzyści, które zazwyczaj są dostępne dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
- Samodzielne odprowadzanie składek i księgowość — osoby działające na umowach B2B muszą samodzielnie odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne oraz prowadzić swoją księgowość, co może być uciążliwe i wymaga dodatkowego nakładu czasu i środków.
- Brak praw pracowniczych — umowy B2B zazwyczaj nie gwarantują takich praw pracowniczych jak urlop płatny, czy zabezpieczenie finansowe w razie utraty pracy, co może prowadzić do większej niepewności i braku stabilizacji zawodowej dla osób działających na tej podstawie.
W zależności od warunków współpracy zawieranie umów B2B wiąże się z dużymi plusami dla pracodawcy. Osoba zatrudniona na umowie B2B sama musi opłacać sobie składki, a pracodawca jest jedynie zobowiązany do wypłacenia wynagrodzenia w kwocie netto. Dla samozatrudnionego również współpraca w modelu B2B ma wiele zalet. Należy jednak pamiętać, że trzeba wcześniej dokładnie przeanalizować wszystkie warunki i konsekwencje oraz upewnić się, że są one zgodne z obowiązującym prawem oraz spełniają oczekiwania obu stron.
Sprawdź też: Zawody przyszłości — kto będzie poszukiwany?