Benefity dla pracowników — co można oferować?
[:pl]Benefity dla pracowników są częstym dodatkiem, który ma pozyskiwać i utrzymywać pracowników. Wpływa na ich poziom motywacji do pracy, a to przekłada się na lepsze wyniki firmy. Pracodawcy poprzez ogromny wybór konkurencji, muszą dbać o swoich pracowników, aby zapewnić im dobre warunki do pracy. Jaki pakiet benefitów oferować pracownikom? Czym kierować się przy wyborze benefitów?…
SPIS TREŚCI
- Benefity dla pracowników — co to jest?
- Jak benefity pracownicze wpływają na motywację?
- Czym się kierować przy wyborze benefitów?
- Jakie mogą być benefity dla pracowników?
- Niskobudżetowe benefity pracownicze
- Jakie mogą być inne benefity pracownicze?
- Benefity dla pracowników — co jest już oczywiste?
- Jakie benefity były najbardziej popularne w 2022 roku?
Benefity dla pracowników — co to jest?
Benefity pracownicze to dodatki, jakie oferują pracodawcy swoim pracownikom oprócz wynagrodzenia. Są to świadczenia pozapłacowe, które mają wpłynąć na wyższą motywację pracowników i ich większe zaangażowanie do pracy. Mogą występować w różnej formie i dotyczyć życia zawodowego lub prywatnego. Każde takie działanie sprawia, że pracownik ma poczucie, że pracodawca o niego dba. Benefity pozapłacowe są miłym gestem, który ma spowodować, że pracownicy będą chcieli pozostać w firmie jak najdłużej.
Należy pamiętać, że nie w każdej firmie można liczyć na dodatkowe benefity pracownicze. Wszystko zależy od pracodawcy i jego budżetu.
Jak benefity pracownicze wpływają na motywację?
Pozapłacowe benefity mają za zadanie wspierać zaangażowanie pracowników i ich motywację do pracy. Są częścią systemu motywacyjnego, który ma wpływać na satysfakcję z wykonywanych obowiązków. W dzisiejszym świecie pracodawcy muszą walczyć o pozyskanie i utrzymanie pracowników. Zazwyczaj nie są oni związani z firmą, w każdej chwili mogą odejść do konkurencji, która oferuje lepsze warunki pracy. Firmy oferujące benefity prześcigają się w nowych pomysłach, aby jak najbardziej zadbać o pracownika i jego samopoczucie.
Bardzo się ceni teraz, jeśli pracodawca daje możliwość pracy w stylu work – life balance — czyli z zachowaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Ciągły pośpiech za obowiązkami, stres i odpowiedzialność, jaka ciąży, na niektórych stanowiskach mogą być na dłuższą metę bardzo wykańczające. Rutyna w pracy może doprowadzić do wypalenia zawodowego, które negatywnie wpływa na naszą efektywność w pracy. Oferta benefitów motywuje pracowników do robienia ciekawych rzeczy w niższej cenie. Często dzięki nim jest możliwość dbania o zdrowy tryb życia lub miło spędzania czasu samemu albo ze swoją rodziną.
Pozytywne środowisko pracy sprawi, że pracownicy bardziej zwiążą się emocjonalnie ze swoją firmą i będzie im trudniej z niej odejść. Będą wypoczęci psychicznie, co się przełoży na lepszą produktywność i efektywność.
Jeśli pracodawca nie oferuje w swojej firmie benefitów, może spodziewać się, z tym że pracownik będzie szukał lepszych warunków gdzieś indziej. Benefity pracownicze stały się sposobem nie tylko na zatrzymanie doświadczonych pracowników, ale również na przyciągnięcie nowych kandydatów.
Czym się kierować przy wyborze benefitów?
Oferując pracownikom benefity, należy dopasować je do pracowników, bo inaczej mogą nie mieć żadnego efektu. Każdy człowiek jest inny i będą go motywować inne rzeczy. Pakiet benefitów pracowniczych powinien być poprzedzony analizą ich potrzeb. O jego atrakcyjności nie świadczy więc popularność, a dopasowanie. Może wpływać na nie wiele czynników, np. wiek pracowników, rodzaj pracy, to czy wykonują pracę fizyczną, czy biurową, czy mają małe dzieci lub zwierzęta. Należy pamiętać, że potrzeby pracowników na różnych szczeblach mogą być różne, warto więc analizować je w oddzielnych grupach.
Dodatkowe benefity pozapłacowe niekoniecznie muszą być bardzo kosztowne. Najważniejsze jest, aby w danej firmie oferta benefitu pracowniczego była dopasowana do grupy. Bez sensu jest inwestowanie w karty sportowe, jeśli pracownicy nie lubią takich form aktywności albo nie mają na nie po prostu czasu. Najlepiej jest stworzyć listę benefitów oferowanych, dzięki którym pracownicy będą mogli wybrać te najbardziej odpowiednie dla nich.
Najważniejsze jest, aby zastanowić się:
- kim jest Twój pracownik — do jakiej grupy wiekowej należy, jakie ma hobby, jak lubi spędzać swój wolny czas, jakie ma priorytety w życiu,
- jaki staż pracy przeważa w Twojej firmie,
- jaka jest specyfika branży — czy jest to praca biurowa, fizyczna, jaki jest poziom stresu pracowników, tempo pracy,
- w jaki sposób możesz pomóc zregenerować się swojemu pracownikowi
Czytaj też: Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników?
Jakie mogą być benefity dla pracowników?
Lista benefitów pracowniczych:
- prywatna opieka medyczna (pakiety medyczne)
- pakiety ubezpieczeniowe
- karty sportowe
- dofinansowanie szkoleń
- dofinansowanie kursów językowych
- dofinansowania posiłków
- dofinansowanie urlopów (np. wczasy pod gruszą)
- programy kafateryjne
- work life balance
- wyjazdy, integracje służbowe
- konkursy wewnętrzne z atrakcyjnymi nagrodami
- pakiety ubezpieczeniowe
- kursy i szkolenia zawodowe
- samochód służbowy, telefon służbowy
- bony zakupowe, karty podarunkowe
- paczki świąteczne
- wyprawka dla pierwszoklasistów
- dofinansowanie dojazdów do pracy, zwrot kosztów za dojazd
- dofinansowanie okularów
Niskobudżetowe benefity pracownicze
Nie każda firma ma możliwość wprowadzenia kosztownych dodatków pozapłacowych. Warto wtedy wprowadzić niskobudżetowe benefity pracownicze, które będą miłym gestem na przyciągnięcie nowych pracowników i docenienie już pracujących. Jakie mogą być dodatkowe świadczenia niskobudżetowe?
- zdrowe przekąski w biurze (np. owocowe czwartki)
- elastyczny czas pracy (elastyczne godziny pracy, np. możliwość rozpoczęcia pracy między 7:00 a 10:00, możliwość wzięcia przerwy w ciągu dnia w sytuacjach losowych lub do załatwienia spraw prywatnych)
- dodatkowe dni wolne (np. w urodziny)
- możliwość pracy z dzieckiem, w losowych przypadkach
- zajęcia sportowe w biurze
- pokój gier i zabaw
- pokój na relaks
- zakup piłeczek antystresowych, mat do ćwiczeń w biurze
- bilety do kina, teatru, zniżki na koncerty
- rabaty na produkty, które oferuje firma
- możliwość pracy zdalnej
- krótszy tydzień pracy, krótsze piątki
- możliwość przyjścia do pracy z pupilem
- czas na rozwój osobisty w ramach godzin pracy
- dojazd rowerem do pracy w czasie godzin pracy
- sprzęt firmowy na użytek prywatny
Jakie mogą być inne benefity pracownicze?
Pracodawcy, aby zachęcić pracowników do efektywnej pracy, decydują się na różnego rodzaju benefity pracownicze. Mogą to być bardzo małe udogodnienia, które dodatkowo zaplusują w oczach pracownika. Jakie jeszcze benefity mogą oferować pracodawcy?
- Forma zatrudnienia — możliwość pracy na dogodnej dla pracownika umowie. Dla wielu osób bardzo ważna jest stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia.
- Termin wynagrodzenia — możliwość wypłacania pensji w dopasowanym przez pracownika terminie, może to być na początku lub na końcu miesiąca.
- Benefity rozwojowe — firmowa biblioteczka, aktualne czasopisma branżowe, refundacja kosztów związanych z odnowieniem uprawnień, zdefiniowana ścieżka awansu, studia
Benefity dla pracowników — co jest już oczywiste?
Atrakcyjne benefity pracownicze mogą być różne w zależności od człowieka. Niektóre rzeczy stały się już tak oczywiste, że nie robią na nikim takiego wrażenia. Warto więc wprowadzić w swojej firmie ciekawe benefity pracownicze, które faktycznie będą zachęcały do motywacji pracowników.
Jakie są najpopularniejsze benefity pracownicze? Mogą to być: karty sportowe, pakiety medyczne, pakiety szkoleń. Coraz częściej są to już standardy, które ma większość firm. Służbowy telefon czy samochód to właściwie narzędzia, które są niezbędne do pracy, a pracodawca powinien je zagwarantować swojemu pracownikowi. Możliwość pracy zdalnej w dzisiejszym świecie stało się już normą. Jeszcze do niedawna była to bardzo atrakcyjna opcja na rynku pracy. Dziś praca zdalna została już nawet uregulowana w przepisach.
Czytaj też: Praca zdalna uregulowana w Kodeksie pracy 2023
Jakie benefity były najbardziej popularne w 2022 roku?
W raporcie “Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2022 roku” przedstawiono najpopularniejsze benefity, które firmy wykorzystywały w ubiegłym roku. Najczęściej oferowanymi benefitami są:
- 97% – Szkolenia zawodowe
- 91% – Świadczenia medyczne
- 85% – Polisa na życie
- 14% – Dodatkowo płatny urlop
- 9% – Pracowniczy program przyznawania akcji
- 4% – Dopłaty do przedszkola/ żłobka
Według badań prawie połowa pracodawców oferuje szkolenia zawodowe, świadczenia medyczne i grupowe ubezpieczenia na życie.
Benefity pozapłacowe mają duży odzew wśród dużych firm, ale nie tylko. Coraz częściej wykorzystują je mniejsze firmy, które oferują niektóre benefity pracownikom. Jest to miły gest, który sprawi, że w miejscu pracy pojawi się większe zaangażowanie pracowników. Należy pamiętać, że rynek benefitów jest bardzo różnorodny, podobnie jak grupy pracowników, które będą z nich korzystać. Atrakcyjne dla pracownika dodatkowe benefity sprawiają, że czują się oni docenieni. Warto więc rozważyć wprowadzenie w firmie benefitów pozapłacowych.
Sprawdź też: Jak negocjować wynagrodzenie?