Książeczka sanepidowska — jak wyrobić? Jakie badania?

[:pl]

Podejmując pracę niekiedy spotykamy się z tym, że pracodawca stawia nam wymóg wyrobienia książeczki sanepidowskiej, inaczej mówiąc orzeczenia do celów sanitarno – epidemiologicznych. Szczególnie jest to popularne w branży, gdzie mamy kontakt z żywnością. W tego typu miejscach jest stale przeprowadzana kontrola.

książeczka sanepidowska
[:]

SPIS TREŚCI

Co to są badania sanepidowskie?

Badania sanitarno – epidemiologiczne są wykonywane w celu wykluczenia wszelkich chorób zakaźnych czy pasożytniczych. Dotychczas książeczka sanepidowska uznawana była jako nazwa potoczna. Jej pełna nazwa to książeczka zdrowia do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Posiadanie książeczki sanepidowskiej jest niezbędne do wykonywania zawodów w branży związanej z żywnością, wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi, czy lekami. Książeczkę musimy wyrobić także wtedy, gdy praca wymaga od nas kontaktu z ludźmi, a w szczególności z dziećmi do 6 lat. Podstawową rolą książeczki sanitarno epidemiologicznej jest ochrona nie tylko pracowników, ale również i odbiorców usług lub towarów.

Książeczka sanepidowska — kto musi ją mieć?

Wyrobienie książeczki sanitarno epidemiologicznej jest niezbędne do podjęcia pracy, by wyeliminować ryzyko przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby. To kwestia bezpieczeństwa. Osoby, które poszukują zatrudnienia w gastronomii czy handlu powinny posiadać książeczkę sanitarno epidemiologiczną. Innymi osobami uprawnionymi do jej wyrobienia są:

  • kucharze,
  • pomoce kuchenne i kelnerzy,
  • osoby zajmujące się dystrybucją posiłków
  • sprzedawcy w sklepach spożywczych, mięsnych lub warzywnych,
  • piekarze i cukiernicy,
  • osoby zatrudnione w zakładach produkcyjnych związanych z branżą spożywczą
  • osoby pracujące z dziećmi w wieku do 6 lat
  • pracownicy zajmujący się wytwarzaniem i produkcją leków,
  • pracownicy szpitali oraz placówek zdrowia
  • opiekunowie w domach opieki lub hospicjach,
  • osoby pracujące w transporcie: kierowcy busów i autobusów,
  • osoby pracujące w saunach, gabinetach kosmetycznych i gabinetach masażu, a także ratownicy na basenach,
  • osoby zatrudnione w punktach uzdatniania i dystrybucji wody pitnej.

Książeczka sanepidowska — ile trwa wyrobienie?

Wyrobienie książeczki sanitarno epidemiologicznej nie jest czasochłonne. Cały proces, łącznie z badaniami laboratoryjnymi oraz wizytą lekarską, może trwać nawet 3 tygodnie. Pierwszą czynnością, od której zaczynamy jest oddanie próbek kału do badania. Wyniki badań kału otrzymuje się po około 2 tygodniach. Z uzyskanymi wynikami badań należy udać się do lekarza medycyny pracy, który wyda nam zaświadczenie o naszym stanie zdrowia na podstawie wyników badań. Jeśli nie będzie żadnych przeciwskazań, można przystąpić do pracy.

Jeśli natomiast pojawią się jakiekolwiek wątpliwości co do naszego stanu zdrowia, lekarz może wydań nam orzeczenie z przeciwwskazaniem do wykonywania pracy. W takiej sytuacji na pewno skieruje nas na przeprowadzenie dodatkowych badań. Z reguły czas oczekiwania nie jest długi. Jednak należy brać pod uwagę, że w okresie letni wyrobienie książeczki sanitarno epidemiologicznej może nieco się przedłużyć w porównaniu z pozostałym okresem w roku.

Czytaj też: Zwolnienie lekarskie a umowa zlecenie

książeczka sanepidowska

Ile kosztuje książeczka sanepidowska ?

Jaki jest koszt wyrobienia książeczki sanepidowskiej? Koszty wyrobienia książeczki sanepidowskiej nie są wysokie. Zakup samej książeczki – jako dokumentu do wydatek kilku złotych. Z kolei cena badań materiału na nosicielstwo bakterii waha się od 60 zł do 100 zł. Także jak widać, ksiażeczka sanepidowska kosztuje niewiele. Jednak warto wyrobić książeczkę. Koszty badań sanitarno-epidemiologicznych nie są duże, a na pewno z łatwością możemy znaleźć zatrudnienie na wielu stanowiskach. Ważna książeczka sanepidowska będzie dla nas tylko i wyłącznie atutem przy poszukiwaniu pracy.

Jak wyrobić książeczkę sanepidowską krok po kroku?

Jeśli potrzebujesz książeczki sanepidowskiej do wykonywania pracy możesz wyrobić ją samodzielnie. Nie potrzebujesz do tego skierowania od pracodawcy. Istnieją jednak zakłady pracy, które wydają skierowania swoim przyszłym pracownikom.

Konieczność wyrobienia książeczki sanepidowskiej wymaga podjęcia następujących kroków:

  • należy udać się do najbliższej stacji sanitarno epidemiologicznej, które wykonują badania
  • po 3 dniach musisz pobrać próbki na kał
  • oddać materiał w celu wykonania badania lekarskiego
  • oczekiwanie na wyniki, które przekazuje nam stacja sanitarno epidemiologiczna (sanepid)
  • po otrzymaniu wyników badań udać się na wizytę do lekarza medycyny pracy
  • lekarz wydaje orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwskazań do wykonywania pracy.

W praktyce orzeczenie to nadal ma formę książeczki, ponieważ ustawa nie doprecyzowała, jak ma ono wyglądać

W przypadku, gdy badania sanitarno-epidemiologiczne oraz badanie lekarskie (lekarz medycyny pracy) nie wykażą żadnych przeciwwskazań, możesz otrzymać książeczkę sanepidowską/ orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych. Książeczka sanepidowska może stanowić dodatkowy atut w Twoim CV (przynajmniej dla części pracodawców).

książeczka sanepidowska

Jak długo jest ważna książeczka do celów sanitarno – epidemiologicznych?

Jak długo są ważne badania sanitarno epidemiologczne? To pytanie najczęściej nasuwa się na myśl, kiedy zdecydujemy się na jej wyrobienie. Książeczka do celów sanitarno epidemiologicznych ma swój termin ważności. Wszystko jednak zależy od charakteru wykonywanej pracy, miejsca podjęcia pracy i co najważniejsze – stanu zdrowia pacjenta. Przepisy dokładnie nie precyzują określonego czasu, po upływie którego należy uaktualnić dokument. O terminie ważności orzeczenia sanitarno epidemiologicznego decyduje lekarz medycyny pracy.

Zgubiłem książeczkę sanepidowską — co zrobić?

W takiej sytuacji można skorzystać z dwóch rozwiązań:

  • możemy wystąpić o duplikat książeczki sanepidowskiej,
  • wyrobić nową, a przy okazji zaktualizowanie badań.

Stacje sanitarno — epidemiologiczne można znaleźć w każdym mieście. Wystarczy, że udamy się tam i oddamy ponownie próbki do badania. Jeśli nasza praca nie ma związku z gastronomią, zgubienie książeczki nie jest dużym problemem. Inaczej sprawa wygląda, jeśli pracujemy w branży spożywczej, czy gastronomicznej. Jeśli nie znajdziemy książeczki, istnieje możliwość wystąpić z wnioskiem do sanepidu o wyrobienie jej duplikatu. Sytuacja ta wymaga poświęcenia czasu, oraz pieniędzy. Może się także okazać, że niezbędna w tym celu będzie również ponowna wizyta u lekarza medycyny pracy, w celu podbicia nowego zaświadczenia, co jednocześnie zwiększa koszt wyrobienia książeczki na nowo.


Podobne wpisy

  • CV dla każdego

    CV dla każdego — sprawdź nasze szablony!

    Zastanawiasz się, jak napisać idealne CV, które przyciągnie uwagę rekruterów? Sprawdź nasze porady, jak napisać CV dla każdego!


    28.09.2024
  • badanie satysfakcji pracowników

    Badanie satysfakcji pracowników — czy warto?

    Każdy pracodawca powinien zwracać uwagę na zadowolenie z pracy swoich pracowników. Służy do tego badanie satysfakcji pracowników. Czy warto je wykonywać?


    10.05.2024
  • urlop na żądanie

    Urlop na żądanie — ile dni przysługuje?

    Urlop na żądanie to urlop, który można wziąć w kryzysowych sytuacjach. Jakie są zasady udzielania urlopu? Ile dni przysługuje?


    25.04.2024
  • CV dla specjalisty HR

    CV dla specjalisty HR — wzór i praktyczne wskazówki

    Szukasz sposobu, jak stworzyć skuteczne CV dla specjalisty HR? Sprawdź nasze praktyczne wskazówki i zdobądź wymarzoną pracę!


    24.04.2024
  • rodzaje umów o pracę w polsce

    Rodzaje umów o pracę w Polsce

    Obecnie pracodawca może ze swoim pracownikiem zawierać umowę o pracę w różnej formie. Dzięki temu obie strony umowy mogą między sobą określić i dopasować warunki pracy. Jakie są rodzaje umów o pracę? Jakie są pozostałe formy zatrudnienia? Jak wygląda wypowiedzenie umowy? SPIS TREŚCI Podstawowa forma zatrudnienia Czym jest forma zatrudnienia? Otóż forma zatrudnienia to nic […]


    20.04.2024
  • audyt personalny

    Audyt personalny — dlaczego warto go przeprowadzić?

    Pomocnym narzędziem w analizie i ocenie każdego przedsiębiorstwa jest audyt personalny. Na czym dokładnie polega i dlaczego jest ważny?


    17.04.2024
  • kreatywność w pracy

    Kreatywność w pracy — jak ją rozwijać?

    Kreatywność w pracy to kluczowy czynnik wpływający na innowacyjność i efektywność działania firmy. Jak zwiększyć kreatywność?


    16.04.2024
  • umowa o pracę na zastępstwo

    Umowa o pracę na zastępstwo

    Umowa o pracę na zastępstwo to szczególny rodzaj umowy, który pozwala na znalezienie zastępstwa pracownika. Co trzeba wiedzieć?


    11.04.2024
  • integracja pracownicza

    Integracja pracownicza — dlaczego jest ważna?

    Integracja pracownicza jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Jakie korzyści niesie ze sobą?


    10.04.2024
  • dress code

    Dress code w pracy — jak się ubierać?

    Dress code odnosi się do wytycznych dotyczących odpowiedniego ubioru w różnych sytuacjach, w tym w miejscu pracy. Jest to także aspekt kultury osobistej, obecny we wszystkich kulturach na świecie. Jak dress code wpływa na postrzeganie pracownika? Jak powinno się ubierać do pracy? O czym należy pamiętać?


    29.03.2024