Nonkonformizm pracownika – co to jest?

[:pl]

Nonkonformizm pracownika co takiego jest? Nonkonformizm pracownika najczęściej kojarzy się nie tylko z buntowniczym, ale i odmiennym podejściem do życia. Nonkonformiści w społeczeństwie podejmują decyzje zgodne z własnymi przekonaniami.

nonkonformizm pracownika
[:]

SPIS TREŚCI

Nonkonformizm pracownika- co to takiego?

Nonkonformizm to postawa, która przejawia się w społeczeństwie i charakteryzuje się samodzielnością myślenia, odrzuceniem społecznej presji, poglądów większości społeczeństwa, czy nawet próbą skłaniania innych osób do wypracowania odmiennych zachowań i norm. Pojęcie nonkonformizmu stosuje się zazwyczaj w psychologii, co jednak ma dość szerokie znaczenie i warto o tym mówić. Warunki sprzyjające nonkonformizmowi występują w elastycznych i otwartych strukturach społeczeństwa.

Nonkonformizm definiuje się jako postawa społeczna. Jednostka wykazuje niezależność w myśleniu, odrzucając powszechne przekonania i dążąc do wprowadzenia nowego punktu widzenia. Jest to pojęcie powszechnie stosowane w psychologii, które ma różnorodne znaczenia. Nonkonformista jest otwarty na wyrażanie własnych opinii i dyskusje, ale nie popada w upór czy agresję w obronie swoich przekonań.

Przykłady postaw nonkonformistycznych

Wśród najpopularniejszych postaw nonkonformistycznych możemy wyróżnić zachowanie takich jednostek jak:

  • Henry David Thoreau – amerykański pisarz i filozof, który odmówił płacenia podatków na znak protestu przeciwko niewłaściwym działaniom rządu.
  • Frida Kahlo – meksykańska artystka, która wyrażała swoje emocje i osobowość poprzez swoje niekonwencjonalne obrazy.
  • Martin Luther King Jr. – lider ruchu na rzecz praw obywatelskich w Stanach Zjednoczonych, który prowadził pokojowe protesty przeciwko nierówności rasowej
  • Steve Jobs – założyciel Apple, który zmienił przemysł komputerowy poprzez innowacje i nowatorskie podejście do designu.
  • Malala Yousafzai – pakistańska działaczka walcząca o prawa edukacji dla dziewcząt i młodych kobiet.
  • Elon Musk – przedsiębiorca i założyciel takich firm jak Tesla i SpaceX, który dąży do rewolucji w dziedzinie technologii i eksploracji kosmosu.

Typy nonkonformizmu pracownika

Jakie są typy nonkonformizmu? Możemy spotkać 2 typy nonkonformizmu:

Nonkonformizm konstruktywny

Nonkonformista konstruktywny to postawa, która przejawia się tym, że jednostka ma swoje przekonania. Utrzymuje je, ale jednocześnie jest gotowa i otwarta na sugestie innych osób. Do różnych punktów widzenia pochodzi elastycznie.

Nonkonformizm pozorny

Nonkonformista pozorny objawia się zazwyczaj jako skłonność do przestrzeganie norm społecznych nieco inaczej niż reszta społeczeństwa. Taka osoba przejawia zachowania jak krytyk społeczny, nawet jeśli pozostałe osoby mają rację. Jednostka przejawiająca się nonkonformizmem pozornym nie potrafi uzasadnić swojej opinii nie zgadza się z poglądami reszty społeczeństwa.

Stwórz swoje CV w 5 minut!

Wady i zalety nonkonformizmu pracownika

Każda firma ma pracowników, którzy mają różne postawy społeczne przejawiające się w różnym przestrzeganiu norm społecznych. Wśród pracowników możemy spotkać również tych, którzy działają przeciwko społecznym normom.

Wielu pracodawców obawia się, że nie będzie umiała w pewnym stopniu „zapanować nad“ nonkonformistami, co będzie miało olbrzymi wpływ na działanie organizacji. Jak się okazuje w rzeczywistości, właściwe podejście pracodawców i odpowiednie stworzenie zespołu może całkowicie odwrotny skutek. Starcie obu grup (konformistów oraz nonkonformistów)powoduje, że obie grupy społeczne mogą czerpać wiele od siebie co przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstwa. Jak więc z nimi współpracować? Czy postawa nonkonformistyczna to uniemożliwi?

Zalety nonkonformizmu

Niewątpliwą zaletą nonkonformistów jest to, że dzięki swojemu sposobowi bycia są oni niezwykle kreatywni, mogą pełnić funkcję lidera i inicjować burzę mózgów, w której rodzą się najlepsze pomysły. Pracodawca powinien więc stworzyć pracownikowi warunki, w których będzie mógł przejąć kontrolę nad sytuacją, podejmować kluczowe decyzje i dążyć do wyznaczonych celów. Większość osób o takiej postawie potrzebuje ciągłych wyzwań i pola do sprawdzenia swoich możliwości.

  • indywidualizm
  • wyrażanie własnej tożsamości.
  • prowadzenie do innowacji i postępu.
  • zachęcanie do różnorodności i różnorodnych perspektyw.

Wady nonkonformizmu

Wadą nonkonformistów jako pracowników jest z kolei to, że chodzą oni własnymi ścieżkami i nie zawsze potrafią dostosować się do poleceń pracodawcy. Najlepiej więc czują się w przedsiębiorstwach, w których mają pełną swobodę działania i mogą wprowadzać w życie swoje plany.   

  • możliwość alienacji społecznej i izolacji.
  • konfrontacje z konserwatywnymi normami i oporem społecznym.
  • potencjalne ryzyko odrzucenia i krytyki.

Nonkonformizm pracownika a konformizm

Konformiści a nonkonformiści? Jaka jest różnica między obiema postawami jednostki?

Przeciwną postawą nonkonformizmu jest konformizm, który rozumie się jako podatność na wpływ innej jednostki. Skutkiem tego jest zazwyczaj zmiana własnego przekonania.

  • nonkonformista przejawia różne postawy społeczne, ma wysokie poczucie własnej wartości, odporności na presję społeczną, dominujące normy społeczne i swój system wartości
  • konformista jest totalnym przeciwieństwem. Jest mało asertywny, z niskim poczuciem własnej wartości, bierny, uległy i nie potrafi bronić swojego zdania.

Praca z nonkonformistą – czy to możliwe?

Jak postrzegana jest relacja nonkonformistów z pozostałymi współpracownikami w firmie, szczególnie jeśli w grupie występują różne cechy charakteru? Otóż, najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest właściwie podzielenie zespołu zgodnie z dyspozycjami osób. Ważne jest, by obie grupy umiały ze sobą współpracować i by się wzajemnie uzupełniały. W takim podziale grup to właśnie nonkonformiści odgrywają rolę przywódców. Z kolei konformiści wykonują polecenia.

Aby atmosfera w pracy była owocna, warto rozważyć podział na:

  • liderów, czyli tych, którzy preferują innowacyjne podejścia,
  • wykonawców poleceń – tych, którzy są gotowi realizować konkretne zadania.

Dzięki temu jedni mogą skupić się na tworzeniu nowych rozwiązań, podczas gdy drudzy zapewniają stabilne wykonanie zadań, co przyczynia się do wspólnego sukcesu firmy. Warto zauważyć, że osoby o nietypowym podejściu często awansują na wysokie stanowiska kierownicze lub zakładają własne firmy, co dodatkowo podkreśla ich wartość w kontekście rozwoju organizacji.


Podobne wpisy

  • kreatywność w pracy

    Kreatywność w pracy — jak ją rozwijać?

    Kreatywność w pracy to kluczowy czynnik wpływający na innowacyjność i efektywność działania firmy. Jak zwiększyć kreatywność?


    16.04.2024
  • integracja pracownicza

    Integracja pracownicza — dlaczego jest ważna?

    Integracja pracownicza jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Jakie korzyści niesie ze sobą?


    10.04.2024
  • dress code

    Dress code w pracy — jak się ubierać?

    Dress code odnosi się do wytycznych dotyczących odpowiedniego ubioru w różnych sytuacjach, w tym w miejscu pracy. Jest to także aspekt kultury osobistej, obecny we wszystkich kulturach na świecie. Jak dress code wpływa na postrzeganie pracownika? Jak powinno się ubierać do pracy? O czym należy pamiętać?


    29.03.2024
  • ergofobia

    Ergofobia — jak poradzić sobie z lękiem przed pracą?

    Ergofobia, czyli lęk przed pracą zawodową może znacząco uprzykrzać życie. Często myli się go z lenistwem lub chęcią unikania obowiązków. Czym charakteryzuje się ergofobia? Jakie są przyczyny ergofobii? Co należy do objawów ergofobii? Jak wygląda leczenie ergofobii?


    21.03.2024
  • FOMO

    Czym jest syndrom FOMO?

    W dzisiejszym dynamicznym środowisku pracy, coraz częściej spotykamy się z zjawiskiem FOMO, czyli lęku przed przegapianiem istotnych wydarzeń czy możliwości zawodowych. W artykule przyjrzymy się temu zjawisku, jego wpływowi na efektywność pracownika oraz sposobom radzenia sobie z nim w miejscu pracy. Jak rozpoznać FOMO? Jak zapobiegać FOMO? Sprawdźmy!


    16.03.2024
  • autoprezentacja

    Autoprezentacja — czym jest i jakie są zasady?

    Umiejętność zaprezentowania się jest bardzo cenna w codziennych sytuacjach życia zawodowego. Pozwala zrobić dobre pierwsze wrażenie oraz lepiej komunikować się z innymi. Jakie są zasady efektywnej autoprezentacji? Jak rozwijać umiejętności autoprezentacji? Jakie są narzędzia do autoprezentacji siebie?


    14.03.2024
  • porzucenie pracy

    Porzucenie pracy. Jakie ma konsekwencje.

    Porzucenie pracy jest ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych. Nieuzasadnione porzucenie obowiązków może pociągać za sobą poważne skutki, takie jak np. zwolnienie dyscyplinarne. Jakie są skutki porzucenia pracy? Czy grozi za to zwolnienie dyscyplinarne? Co zrobić, zanim porzucisz pracę? Jaka jest kara za opuszczenie miejsca pracy?


    13.03.2024
  • start up

    Start up – czym jest i jak działa?

    W Polsce od kilku lat mówi się o firmie typu start up, czyli firmach które powstają w celu znalezienia określonego sposobu prowadzenia biznesu. Mimo różnych definicji startupów, ich głównym celem jest odkrywanie nowych rynków dla swoich produktów i szybkie osiągnięcie sukcesu finansowego. Co to jest startup? Jakie są zalety założenie startupu?


    26.02.2024
  • system ATS

    Co to jest system ATS?

    System ATS, czyli Applicant Tracking System jest programem, który ma usprawnić proces rekrutacji i pozwolić na elektroniczną obsługę aplikacji kandydatów. Systemy ATS umożliwia przeglądanie zgłoszeń osób, które ubiegają się o pracę na konkretnym stanowisku i śledzą źródła spływających kandydatów w bazie centralnej. Czym jest system rekrutacyjny? Jakie funkcje ma ATS?


    23.02.2024
  • zdrowie psychiczne pracowników

    Zdrowie psychiczne pracowników — dlaczego warto inwestować?

    W obliczu rosnących wyzwań na rynku pracy, coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z konieczności dbania o dobrostan psychiczny swoich pracowników. Nie tylko ze względu na aspekty etyczne i społeczne, ale również z przyczyn ekonomicznych. Dane i analizy z raportu „Bez stresu!“ jasno pokazują, że inwestycje w zdrowie psychiczne pracowników mogą przynieść znaczące korzyści finansowe dla przedsiębiorstw.


    16.02.2024