Candidate experience — co to jest i dlaczego jest ważny?

[:pl]

Candidate experience w dzisiejszym konkurencyjnym świecie rekrutacji, stanowi klucz do sukcesu. Czym dokładnie jest candidate experience? Na co wpływa candidate experience? Jak zbudować pozytywne candidate experience? Jak zadbać o candidate experience?

candidate experience
[:]

SPIS TREŚCI

Candidate experience — co to jest?

Nie ma jednoznacznej definicji candidate experience. W dosłownym tłumaczeniu oznacza doświadczenie kandydata. Najprościej mówiąc, to doświadczenia kandydata wyniesione z procesu rekrutacyjnego, w którym brał udział. Wrażenia, jakie zdobędzie się podczas rekrutacji i spotkania z rekruterem, wpływają na ogólny wizerunek pracodawcy. Przekładają się one na późniejsze nastawienie i zaangażowanie pracownika.

Opinie o pracodawcy kształtują się na każdym etapie styczności z firmą. Nawet jeśli odpadnie się w procesie rekrutacji, dbając o pozytywny candidate experience — zyska się przyjazne opinie, a być może też i polecenia.

Candidate experience pokazuje, że wartością, na którą zwracamy uwagę nie powinien być jedynie cel osiągnięcia jak najlepszych wyników rekrutacyjnych, ale także proces, w jaki sposób te cele są realizowane. To nie tylko zdolności i kompetencje kandydatów mają kluczowe znaczenie, lecz także sposób, w jaki są traktowani przez firmę rekrutującą.

Co wpływa na candidate experience?

Doświadczenia rekrutacyjne kandydata budują się już od samego zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną. Zanim przejdziemy do tego jak budować pozytywny candidate experience, trzeba dowiedzieć się co na niego wpływa:

  • Ogłoszenie o pracę — to jak skonstruowana jest oferta pracy, jaką ma treść, jak wygląda grafika, jakim językiem jest pisana, zapada w pamięci potencjalnych kandydatów.
  • Spójność — czyli to jak wygląda firma w internecie i czy przekłada się to na rzeczywistość. Kandydat zwraca uwagę na lokalizację firmy, to jak ona wygląda — zarówno w środku, jak i na zewnątrz.
  • Czas reakcji — szybka reakcja na aplikacje i zapytania kandydatów jest kluczowa. Długie oczekiwanie na odpowiedź może zniechęcić kandydatów i sprawić, że stracą zainteresowanie stanowiskiem. Zalecane jest, aby udzielać odpowiedzi na aplikacje w ciągu kilku dni od ich otrzymania oraz odpowiedzieć na zapytania kandydatów w możliwie najkrótszym czasie.
  • Przebieg rozmowy rekrutacyjnej — kandydaci chcą czuć, że rekruter jest nimi zainteresowany. Brak organizacji, odpowiedniego przygotowania ze strony rekruterów wpłynie na negatywne doświadczenia przyszłych pracowników.
  • Feedback — to coś, czego większość firm nie robi, a kandydatów to niesamowicie denerwuje. Nawet jeśli dany kandydat nie spełnił oczekiwań pracodawcy, warto jest podziękować za rekrutację i dać informację zwrotną.

Czytaj też: Komunikacja interpersonalna — zdolności komunikacyjne

Jak zarządzać candidate experience?

Doświadczenie kandydatów buduje wizerunek pracodawcy i jego markę. Niezapomniane candidate experience przyciągnie większą ilość zainteresowanych pracowników, którzy będą chcieli pozostać z Tobą na dłużej. Jak zarządzać candidate experience?

  • Precyzyjne oczekiwania — w ogłoszeniu o pracę warto napisać najważniejsze informacje takie jak: widełki wynagrodzenia, sposób aplikowania do firmy, nazwę firmy, obowiązki i zadania, przebieg procesu rekrutacyjnego.
  • Prosty proces rekrutacji i aplikacji — to jak wygląda formularz aplikacyjny i jaki ma poziom trudności również wpływa na candidate experience. Zbyt skomplikowany lub kilkuetapowa aplikacja może zniechęcić kandydata.
  • Regularna komunikacja — wpływa na budowanie pozytywnego doświadczenia kandydata, który często ma wiele pytań związanych z pracą i rekrutacją. Szybki czas reakcji to ogromny plus w dzisiejszym zabieganym świecie. To nie tylko korzyść dla samego kandydata, ale również dla nas. Im szybciej damy odpowiedź, tym łatwiej będzie nam potencjalnego pracownika pozyskać.
  • Wzajemny szacunek — jeśli oczekujemy od kandydata, że się nie powinien spóźniać, to my również powinniśmy się do tej zasady dostosować. Należy całkowicie mu poświęcić uwagę, słuchać go i zadawać konkretne pytania. Pamiętaj, że nie powinno się pytać o zbyt prywatne informacje.
  • Odpowiednio przygotowane spotkanie z rekruterem — to jak wygląda rozmowa o pracę wpływa na całościowe doświadczenie kandydata. W jaki sposób jest traktowany, jak się do niego mówi, czy spotkanie ma dobrą organizację i przebiega w dobrej atmosferze. Przed spotkaniem rekrutacyjnym warto się przygotować, aby wypaść dobrze przed kandydatem.
  • Zbieraj feedback od kandydatów — zapytaj jak przebiegł dla nich proces candidate experience, jak znaleźli ofertę pracy, jakie mają wrażenia po przebytej rozmowie o pracę. Warto pytać o takie rzeczy, aby w przyszłości budować niezapomniane candidate experience i przyszłe doświadczenia osób aplikujących. Negatywne wrażenia mogą źle wpłynąć na opinie firmy, które będą odstraszać potencjalnych kandydatów.

Candidate experience — dlaczego to takie ważne?

  • Marka pracodawcy i jej wizerunek — pozytywne doświadczenia kandydatów podczas procesu rekrutacyjnego budują pozytywny wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Słowa o pozytywnym doświadczeniu kandydatów mogą rozchodzić się szybko, co przyciągać będzie kolejnych potencjalnych kandydatów.
  • Przyciąganie najlepszych kandydatów — konkurencja na rynku pracy jest coraz większa, a utalentowani kandydaci poszukują pracodawców, którzy dbają o ich doświadczenie i traktują ich z szacunkiem. Pozytywne candidate experience przyciąga najlepsze talenty i zwiększa szanse na zatrudnienie najbardziej odpowiednich pracowników.
  • Lojalność i zaangażowanie — kandydaci, którzy mieli pozytywne doświadczenie podczas rekrutacji, są bardziej skłonni zaangażować się w pracę, gdy zostaną zatrudnieni. Wrażenie, że są cenieni i szanowani przez firmę już na wstępie, może wpłynąć na ich motywację i zaangażowanie w przyszłej pracy.
  • Ochrona reputacji — negatywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji mogą zaszkodzić reputacji firmy. Opinie kandydatów aplikujących na temat rekrutacji mogą wpływać na decyzję innych kandydatów i być widoczne dla potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.
  • Możliwość tworzenia bazy potencjalnych kandydatów — pozytywnie zakończone rekrutacje pozwalają na budowanie bazy potencjalnych kandydatów, którzy w przyszłości mogą stać się wartościowymi pracownikami.

Czytaj też: Dlaczego docenianie pracownika jest ważne?

Candidate experience z perspektywy kandydata

Rekrutacja z perspektywy kandydata to doświadczenie, jakie kandydat przeżywa podczas procesu rekrutacyjnego. Obejmuje to wszystkie interakcje i wrażenia związane z aplikowaniem o pracę, rozmowami rekrutacyjnymi, komunikacją z firmą rekrutującą oraz ostatecznym wynikiem rekrutacji. Jest to kluczowy moment w życiu zawodowym kandydata, który może wpłynąć na jego postrzeganie danej firmy jako potencjalnego pracodawcy.

Według raportu eRecruiter stworzonego w 2021 roku na temat candidate experience, kandydaci oczekują:

  • szczerego i odpowiednio przedstawionych warunków pracy (88%)
  • dawania informacji o powodach nieprzyjęcia do pracy (72%)
  • dawania informacji o wynagrodzeniu w ogłoszeniu (70%)
  • informowania o tym, że proces rekrutacji dobiegł końca (63%)
  • prostego procesu rekrutacji (60%)
  • krótkiej rekrutacji, takiej, która trwa max. miesiąc (54%)
  • poznania przełożonego już na etapie rekrutacji (53%)
  • ciągłego kontaktu z rekruterem (50%)
  • możliwość bezpośredniego kontaktu z rekruterem (30%)
  • pokazania biura i przedstawienia współpracowników (15%)

Jak przeprowadzić badanie candidate experience?

Zastanawiasz się, jak zmierzyć satysfakcję kandydata z przebiegu rekrutacji? Najlepszym sposobem jest przeprowadzenie krótkiej ankiety, którą należy wysłać zaraz po zakończeniu rekrutacji. Jakie pytania powinny się tam znaleźć?

  • Jak dowiedziałeś się o rekrutacji?
  • Czy sposób kontaktu z rekruterem był odpowiedni?
  • W jaki sposób rekrutacja została zakończona?
  • Wskaż pozytywne i negatywne wrażenia, jakie masz po zakończeniu rekrutacji.
  • Czy jesteś skłonny polecić firmę innym?

W trakcie procesu rekrutacyjnego należy zwrócić dużą uwagę na kandydata i jego doświadczenia, które wpływają na późniejszy wizerunek pracodawcy. Warto analizować procesy rekrutacyjne, ponieważ doświadczenia związane z daną firmą mogą się przełożyć na przyszłe rekrutacje innych osób. W dzisiejszych czasach opinie ludzi są ogólnodostępne, przez co łatwo zniechęcić potencjalnych kandydatów do aplikowania do firmy.


Podobne wpisy

  • CV dla grafika komputerowego

    CV dla grafika komputerowego — jakie stworzyć?

    Tworzenie CV dla grafika komputerowego to szansa, by wyróżnić się na tle konkurencji. Jak stworzyć CV dla grafika komputerowego?


    24.10.2024
  • urlop 2-tygodniowy

    Urlop 2-tygodniowy – czy trzeba go wykorzystać?

    Planując urlop, wiele osób zastanawia się, czy musi wykorzystać urlop 2-tygodniowy. Jak wyglądają przepisy pracy?


    22.10.2024
  • shift shock

    Shift shock — czym jest i jak mu zapobiec?

    Shift shock to zjawisko, które może spotkać każdego, kto zmienia pracę, nawet jeśli wydaje się, że dane stanowisko to praca marzeń. Czym dokładnie jest shift shock?


    16.10.2024
  • próg podatkowy

    Próg podatkowy — kiedy się przekracza?

    Próg podatkowy to istotny element systemu podatkowego, który ma bezpośredni wpływ na wysokość obciążeń finansowych. Kiedy się go przekracza?


    30.09.2024
  • odprawa dla pracownika

    Odprawa dla pracownika — kiedy się należy?

    Odprawa dla pracownika to świadczenie, które przysługuje w określonych przypadkach rozwiązania umowy o pracę. Kiedy się należy?


    17.09.2024
  • kierunki studiów

    Kierunki studiów — które są opłacalne i przyszłościowe?

    Wybór kierunku studiów to jedna z najważniejszych decyzji w życiu młodego człowieka. Jakie kierunki studiów są opłacalne i przyszłościowe?


    13.09.2024
  • zastępstwo w pracy na czas urlopu

    Zastępstwo w pracy na czas urlopu — jak się przygotować?

    Pracodawca powinien zadbać o ciągłość pracy, jeśli któryś z pracowników idzie na urlop. Zastępstwo w pracy na czas urlopu — jak się można przygotować?


    05.09.2024
  • jak pisać maile w pracy

    Jak pisać maile w pracy?

    Pisanie maili w pracy to codzienna czynność, która ma ogromny wpływ na efektywność komunikacji. Jak pisać maile w pracy?


    29.08.2024
  • koncentracja w pracy

    Koncentracja w pracy — jak ją poprawić?

    Koncentracja w pracy może być wyzwaniem, ale jeśli będziemy o nią dbać, to utrzyma się na prawidłowym poziomie. Jak poprawić koncentrację w pracy?


    22.08.2024
  • CV specjalisty obsługi klienta

    CV specjalisty obsługi klienta — jak napisać?

    Stworzenie idealnego CV to klucz do sukcesu zawodowego i zdobycia wymarzonej pracy. Jak stworzyć CV specjalisty obsługi klienta?


    14.08.2024