Brak świadectwa pracy od pracodawcy

[:pl]

Zastanawiasz się, w jaki sposób udokumentować doświadczenie zawodowe, jeśli nie otrzymałeś świadectwa pracy? Wystawienie świadectwa pracy to obowiązek każdego pracodawcy, jeśli zatrudniał pracownika na podstawie umowy o pracę. Co zrobić, gdy pracodawca nie wydaje świadectwa pracy? Czy przysługuje odszkodowanie za niewydanie pracownikowi świadectwa pracy? Podpowiadamy!

brak świadectwa pracy
[:]

SPIS TREŚCI

Czy pracodawca ma obowiązek wydania świadectwa pracy?

Obowiązek wystawienia świadectwa pracy jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy. Pracodawca zobowiązany jest wystawić świadectwo pracy pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Jeśli jednak nie jest to możliwe, pracodawca powinien przesłać dokument pocztą na adres pracownika lub upoważnionej osoby w ciągu 7 dni. W takiej sytuacji do akt osobowych pracownika powinny być dołączone potwierdzenia nadania przesyłki.

Jaki jest termin wydania świadectwa pracy? Konieczność wydania świadectwa pracy nie obowiązuje jedynie w przypadku ponownego zatrudnienia tego samego pracownika, w ciągu 7 dni od zakończenia poprzedniego stosunku pracy. W takim przypadku obowiązek ten staje się wymagany jedynie na wniosek pracownika, a pracodawca ma 7 dni na spełnienie tego zobowiązania. Ważne jest, aby zaznaczyć, że wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od wcześniejszego rozliczenia pracownika z pracodawcą.

Szerzej na temat świadectwa pracy znajdziesz tutaj: Świadectwo pracy – wzór

Niewydanie świadectwa pracownikowi – konsekwencje dla pracodawcy

Jeśli przy rozwiązaniu stosunku pracy lub wygaśnięciu stosunku pracy pracodawca nie chce wystawić świadectwa pracy, pracownik zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy ma prawo żądać wydania świadectwa pracy. W takim razie gdzie zgłosić niewydanie świadectwa pracy? Jeśli pracodawca stanowczo odmawia doręczenia świadectwa pracy pracownik ma prawo wystąpić do sądu pracy odnośnie żądania wydania świadectwa pracy. Co w sytuacji, jeśli pozew przeciwko naszemu pracodawcy jest niemożliwy, chociażby ze względu na zakończenie działalności? Wtedy też pracownik może wystąpić do sądu pracy z żądaniem ustalenia uprawnienia do świadectwa pracy. Na oba działania pracownik ma 3 lata . Okres ten liczy się od momentu, w którym dokument powinien zostać wystawiony.

Zobacz koniecznie: Jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę?

Sankcje za nieterminowe wystawienie świadectwa pracy

Brak świadectwa pracy jest poważnym wykroczeniem dla pracodawcy. Jakie będą konsekwencje dla pracodawcy? Jakie są skutki niewydania świadectwa pracy? Mianowicie z powodu niewydania świadectwa pracy, może ponieść konsekwencje finansowe w postaci kary grzywny od 1000 zł do 30 000 zł za niedopełnienie obowiązków i nieprzestrzegania prawa pracownika. Dodatkowo, gdy pracownik decyduje się skierować sprawę do sądu, ma prawo dochodzenia odszkodowania w związku z wyrządzoną szkodą wynikającą z nieudzielenia lub błędnego wystawienia świadectwa pracy przez pracodawcę. Odszkodowanie za brak świadectwa pracy równa się wysokości wynagrodzenia za okres zatrudnienia – przy czym suma ta nie może przekroczyć równowartości wynagrodzenia za 6 tygodni pracy.

brak świadectwa pracy 1

Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Zgubienie świadectwa pracy lub jego niewłaściwe niewydanie upoważnia pracownika do otrzymania odszkodowania. Jeśli nasze świadectwa pracy zostało źle wystawione, można zgłosić się do pracodawcy o wydanie duplikatu świadectwa. Wniosek zazwyczaj składa się w formie pisemnej. Odszkodowanie pracownika za brak świadectwa pracy od pracodawcy równa się wynagrodzeniu za pracę w czasie, kiedy była ona wykonywana. Wysokość kwoty nie może jednak przekraczać pensji odpowiadającej pracy dłuższej niż 6 tygodni.

Brak świadectwa pracy: postępowanie na drodze sądowej

Przepisy prawne Kodeksu pracy przewidują 2 rozwiązania w przypadku niewydania świadectwa pracy byłemu pracownikowi. Zgodnie z art. 97 Kodeksu Pracy można:

  • wystąpić do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania dokumentu
  • jeśli pracodawca zakończył swoją działalność lub z innych przyczyn wytoczenie przeciwko niemu powództwa o zobowiązanie do wydania świadectwa pracy nie jest możliwe, to pracownik może wystąpić do sądu pracy z żądaniem ustalenia jego uprawnień do otrzymania dokumentu.

Pracownik ma prawo wystąpić z każdym powyżej wspomnianym żądaniem w terminie 3 lat od dnia, kiedy świadectwo pracy powinno zostać wystawione.

Brak świadectwa pracy a nowa praca

Zaczynając pracę świadectwo pracy z poprzednich lat jest niezmiernie ważne dla naszego pracodawcy. Dzięki temu łatwo nam obliczyć nasz staż pracy oraz ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego. Świadectwo pracy to zgodnie z art. 97 Kodeksu Pracy – dokument, który zawiera wszystkie informacje dotyczące okresu lub wymiaru urlopu wypoczynkowego. Co zatem zrobić, jeśli nie otrzymałeś świadectwa pracy w terminie i nie możesz przedstawić go nowemu pracodawcy?

Ważne!

Świadectwo pracy nie jest jedynym dokumentem, który pozwoli nam potwierdzić nasze wcześniejszej okresy zatrudnienia. Jeśli nie mamy świadectwa, jak zatem udokumentować staż pracy? W przypadku braku świadectwa pracy staż pracy można udokumentować za pomocą innych dokumentów — w tym na przykład:

  • umowy o pracę,
  • legitymacji ubezpieczeniowej, która zawiera wpisy o okresach zatrudnienia,
  • legitymacji służbowej,
  • pism, które kierowane były przez zakład pracy do pracownika w czasie trwania zatrudnienia.

Brak świadectwa pracy a prawo do emerytury

Brak świadectwa pracy w aktach osobowych pracownika może wpłynąć na wysokość jego emerytury. Niewydanie świadectwa wiąże się z nieudokumentowaniem okresów składowych. Oznacza to, że nie są one brane pod uwagę i pracownik otrzyma niższą emeryturę. Jeśli pracownik nie ma możliwości uzyskać świadectwa pracy z różnych powodów może zgłosić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W ZUS-ie uzyska on szereg informacji dotyczących archiwum. Archiwalne dokumenty niekiedy zawierają informacje osobowe pracodawców.

Błędnie wystawione świadectwo pracy

W przypadku błędnie wystawionego świadectwa pracy pracownik może złożyć wniosek w formie pisemnej o sprostowanie świadectwa pracy. Ma na to 14 dni od momentu otrzymania wadliwego zaświadczenia. Pracodawca ma 7 dni na wykonanie korekty. Warto pamiętać, że nie ma on obowiązku zgodzić się na korektę i złożony wniosek może odrzucić. W takiej sytuacji pracownik w ciągu 14 dni może rozpocząć postępowanie sądowe w sądzie pracy.


Podobne wpisy

  • próg podatkowy

    Próg podatkowy — kiedy się przekracza?

    Próg podatkowy to istotny element systemu podatkowego, który ma bezpośredni wpływ na wysokość obciążeń finansowych. Kiedy się go przekracza?


    30.09.2024
  • odprawa dla pracownika

    Odprawa dla pracownika — kiedy się należy?

    Odprawa dla pracownika to świadczenie, które przysługuje w określonych przypadkach rozwiązania umowy o pracę. Kiedy się należy?


    17.09.2024
  • kierunki studiów

    Kierunki studiów — które są opłacalne i przyszłościowe?

    Wybór kierunku studiów to jedna z najważniejszych decyzji w życiu młodego człowieka. Jakie kierunki studiów są opłacalne i przyszłościowe?


    13.09.2024
  • zastępstwo w pracy na czas urlopu

    Zastępstwo w pracy na czas urlopu — jak się przygotować?

    Pracodawca powinien zadbać o ciągłość pracy, jeśli któryś z pracowników idzie na urlop. Zastępstwo w pracy na czas urlopu — jak się można przygotować?


    05.09.2024
  • jak pisać maile w pracy

    Jak pisać maile w pracy?

    Pisanie maili w pracy to codzienna czynność, która ma ogromny wpływ na efektywność komunikacji. Jak pisać maile w pracy?


    29.08.2024
  • koncentracja w pracy

    Koncentracja w pracy — jak ją poprawić?

    Koncentracja w pracy może być wyzwaniem, ale jeśli będziemy o nią dbać, to utrzyma się na prawidłowym poziomie. Jak poprawić koncentrację w pracy?


    22.08.2024
  • CV specjalisty obsługi klienta

    CV specjalisty obsługi klienta — jak napisać?

    Stworzenie idealnego CV to klucz do sukcesu zawodowego i zdobycia wymarzonej pracy. Jak stworzyć CV specjalisty obsługi klienta?


    14.08.2024
  • umowa b2b a urlop wypoczynkowy

    Umowa B2B a urlop wypoczynkowy

    Umowa B2B to coraz bardziej popularny typ umowy. Umowa B2B a urlop wypoczynkowy — co warto wiedzieć?


    07.08.2024
  • praca w małej firmie

    Praca w małej firmie — jakie są zalety?

    Praca w małej firmie niesie ze sobą wiele korzyści, które mogą być kluczowe dla rozwoju zawodowego. Co można zaliczyć do jej zalet?


    25.07.2024
  • kariera po studiach

    Kariera po studiach — jak znaleźć pracę?

    Kariera po studiach to kolejny etap życia młodych ludzi, którzy podążają do sukcesu. Jak zadbać o karierę po studiach? Jak znaleźć pracę?


    19.07.2024